Terwijl het ene na het andere bericht binnenstroomt over merken die de zuiver elektrische toer op gaan, komt er weerwerk uit de stal van Mercedes-AMG. Daar verklapt een topman namelijk dat AMG-klanten misschien toch nog een V8-motor zullen krijgen na 2030. Je weet wel, wanneer elke Mercedes eigenlijk elektrisch had moeten zijn.
Een dik jaar geleden gaf ook de oudste naam in de autowereld toe aan de elektrificatiegolf. Met ingang van 2030 zou het complete aanbod bij Mercedes onder stroom moeten staan, van luxesloep tot AMG-raket. Een slordige 40 miljard euro aan investeringen in zuiver elektrische platforms kunnen echter niets veranderen aan wat klanten willen. En als de klanten van AMG na 2030 écht nog een V8-motor verwachten, dan zullen ze die misschien toch nog kunnen krijgen.
Markt per markt
In een interview met het Australische CarSales heeft Joerg Bartels, vicepresident van de ontwikkelingsafdeling bij Mercedes-Benz, namelijk laten vallen dat de constructeur overweegt om V8-motoren te blijven produceren na 2030. Bartels verklaarde dat indien er na die datum nog vraag is naar V8-benzineblokken, ze niet inzien waarom ze die niet meer zouden aanbieden. Enkel de Euro 7-norm zou daarin een spelbreker kunnen zijn aangezien Mercedes nog niet kan zeggen of hun V8-motor daaraan zal beantwoorden. Dat is echter alleen een kwestie voor de Europese markt…
Daarin schuilt ook de reden waarom Mercedes dit kan overwegen zonder zichzelf tegen te spreken. Toen de constructeur vorig jaar namelijk verkondigde zuiver elektrisch te worden tegen 2030, ging dat gepaard met de voorwaarde “waar de marktsituatie het toelaat” in de kleine lettertjes. De Duitsers sloten daarmee nooit uit dat ze in bepaalde markten nog verbrandingsmotoren zouden aanbieden zolang het daar logisch en — niet te vergeten — lucratief is. Of dit dus goed nieuws is voor Europese V8-fanaten is nog maar de vraag. Mercedes is trouwens niet de enige die zo’n voorwaarde aan zijn elektrische ambities koppelde: ook bijvoorbeeld Peugeot en Opel hebben hun uitstootdeadlines enkel voor de Europese markt gespecifieerd.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 15 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden