Ford wil auto-onderdelen maken van ketchup

heinz-ford

De grootste bedrijven ter wereld doen er alles aan om hun ecologische voetafdruk te verkleinen, door bijvoorbeeld afval een tweede leven te geven. Ook Ford, Heinz, Nike, Coca-Cola en Procter & Gamble willen de handen hiervoor in elkaar slaan.

We eten allemaal graag ketchup op onze frietjes of fishsticks. Om die heerlijke ketchup te maken wordt bij Heinz jaarlijks twee miljoen ton tomaten verwerkt. Die enorme hoeveelheid zorgt voor erg veel plantaardig afval dat Ford graag zou willen gebruiken voor de productie van auto-onderdelen.

Tomaatplastiek

In samenwerking met Heinz wil Ford een type plastiek gaan ontwikkelen gemaakt van plantaardige producten dat lichter maar even sterk is als het plastiek dat we vandaag kennen. Zo wil Ford haar ecologische voetafdruk verkleinen en krijgt het afval van Heinz een tweede leven.

Naast Heinz kijkt Ford ook naar Coca-Cola, Nike en Procter & Gamble om "a 100 percent plant-based plastic to be used to make everything from fabric to packaging" te maken.

"Scientists at Heinz and Ford Motor Co. are exploring the use of tomato skins to make more sustainable automotive components", aldus de woordvoerder van Heinz - Michael Mullen.

"The technology looks promising. At Heinz, we know tomatoes are good for people; now Ford will see if tomatoes can make its vehicles even more environmentally friendly."

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws