Duits tuningsbedrijf MTM heeft haar kit klaar voor de Audi RS Q3. Die krijgt daardoor een stuk meer oomph uit de geblazen vijfcilinder, maar vooral eindelijk twee einddempers achteraan.
MTM krikt het vermogen van de 2.5 TFSI van 310 pk op naar een stevige 410 pk. Daarnaast wordt het koppel van 420 Nm naar 570 Nm geschroefd. Daardoor raast deze gekietelde-Q3 in 4,3 seconden naar de honderd (was 5,5). Daarvoor maken de Duitsers trouwens niet eens hun handen vuil. De prestaties en cijfers worden namelijk gehaald door hun M-Cantronic-systeem (lees: herprogrammering van het motormanagement).
Eindelijk een echte 'RS'
Als er uiterlijk één ding is dat de RS Q3 mist, dan is het wel een setje dubbele uitlaten achteraan. Want wees nu eerlijk, die enkel demper ziet er wat knullig uit. Daar hebben ze bij MTM een oplossing voor. Simpelweg een nieuwe uitlaatlijn met dubbele dempers die achteraan omhuld worden door een knappe diffuser. Afwerken doet de tuner met een aangepast remsysteem en met de Q3 iets dichter bij moeder aarde te zetten. Kostplaatje? 76.650 euro in Duitsland. Dat is bijna evenveel als de RS Q3 die wij reden.
Recente reacties
Column: F*ck de EU, koop nu een Chinese EV!
Persoonlijk vind ik het een lastige. Europese merken vertragen de overschakeling en melken de...
Door JL 4 uur geleden
Parkeerhulp voortaan standaard op alle nieuwe auto’s, met dank aan de EU
Als de verzekering er al rekening mee houdt (want doen ze niet allemaal) dan zal dat hoogstens 5 à...
Door Jan 10 uur geleden
EU duwt door: Vanaf morgen verhoogde importtarieven op elektrische auto's uit China
We leven nu eenmaal in een politeike maatschappij van kapot belasten Ooit komt de boemerang terug...
Door Markse 10 uur geleden
Dit zijn de populairste EV's van België (ook particulier)
Interessante cijfers. Toch belangrijk om "privémarkt" goed te begrijpen : auto's die niet op een...
Door Jan 10 uur geleden