Aston Martin heeft moeilijke jaren achter de rug maar haalde in 2014 een CEO binnen met een plan. Hij wil de komende zeven jaar zeven nieuwe modellen lanceren. Van het updaten van het bestaande gamma tot lanceren van nieuwe submerken en hypercars.
De zeven nieuwe modellen zijn een onderdeel van het “Second Century Plan” van de Britse autobouwer. De eerste daarvan is de net gelanceerde DB11. Een model dat Aston Martin opnieuw geld moet gaan opbrengen, want volgens CEO Andy Palmer was het de laatste jaren vooral overleven. Maar Palmer is een man met een plan. Sinds zijn komst bij Aston Martin in 2014 worden aandeelhouders geïnformeerd met concrete plannen en een visie. Dat zorgt ervoor dat Aston Martin het geld al heeft gekregen om vier van die zeven nieuwe modellen te gaan ontwikkelen. Geen blabla dus.
Bij de zeven nieuwe modellen zit een DBX, twee high-end sedans met de Lagonda badge en de AM-RB 001 hypercar. Uit dat laatste model moet een hardcore verise volgen dat het moet opnemen tegen de Ferrari 488 en opvolger van de McLaren 650s. Al zou die er niet komen voor 2020. Die nieuwe hypercar wordt getekend door Adrian Newey en zou volgens Palmer de start zijn van een 'new bloodline' met betaalbaardere supercars.
Voor Aston Martin moet de DBX worden wat de Cayenne is geweest voor Porsche, een geldkoe. De Britten hopen jaarlijks 7.000 stuks van de vierdeurs coupé op hoge poten aan de man te kunnen brengen. Het zou naar alle waarschijnlijkheid ook de eerste hybride Aston worden. De elektrische motoren zouden de voorwielen aandrijven, waardoor je over een sterke vierwielaangedreven auto beschikt.
Ook mensen die een grote limousine willen met een Lagonda-badge zullen bediend worden. Palmer wil twee nieuwe modellen: een concurrent voor de Maybach S600 en een tweede model daar zich daar net onder positioneert.
De volgende jaren krijgen ook de Vanquish en Vantage hun opvolger. Die zullen beide veel componenten gebruiken van de DB11. De Vantage zal de 4.0-liter, twin-turbo AMG V-8 krijgen van Mercedes, dat met Daimler 5 procent van de aandelen bezit in Aston Martin.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 12 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 12 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden