
Na amper 5 jaar zal Harald Krüger vanaf mei 2020 zijn CEO-fakkel doorgeven bij BMW. Waardoor het Duitse automerk op zoek mag naar een nieuwe leider om de gigant sterk te verankeren richting de toekomst. Iets waar Krüger niet altijd in wist te slagen.
Na 27 jaar onder de vleugels bij BMW op verschillende afdelingen zal CEO Hareld Krüger eind april van 2020 het roer verlaten van het Duitse schip. Waardoor BMW op zoek mag naar een nieuwe topman. Die zal al volgende week worden gekozen tijdens een bestuursvergadering op 18 juli. In de wandelgangen wordt alvast Oliver Zipse getipt, de Production Chief van het merk. Zipse, een 55-jarige Duitser, is grote believer van elektromobiliteit en experimentele ontwikkelingen. Zo was hij de leidende kracht achter het "exoskelet" voor werknemers in BMW's fabriek in Spartanburg.
Exit Krüger niet onverwacht
Het vertrek van huidig topman Krüger komt niet als donderslag bij heldere hemel. Al lang doen de geruchten de ronde dat de bestuursleden van BMW niet helemaal tevreden zijn met het geleverde werk. Daarnaast mankeerde hij misschien wel de flair die een CEO nodig heeft. Zo viel Krüger bij zijn eerste vertoning als CEO tijdens het autosalon van Frankfurt 2015 nog flauw tijdens zijn presentatie. Met alle nationale en internationale camera's op de nieuwe CEO gericht is dat natuurlijk allerminst een slimme publiciteitsstunt.

Daarenboven lijkt Krüger het slachtoffer te zijn van een reeks middelmatige beslissingen en een sterk veranderende markt, al dan niet door zijn toedoen. Gedurende zijn huidig leiderschap is BMW qua verkoop autolengtes verloren op Mercedes. Audi, die hebben dan weer duidelijk te kennen gegeven dat het zwaar zal focussen op elektrificatie, waardoor de investeerders weten waar ze aan toe zijn. BMW, dat zweeft wat in het onwetende. Zo toont het met haar NEXT-evenementen één richting (EV's) maar laten ingenieurs van het merk een duidelijke andere richting uitschijnen (EV's zijn rommel).
Waardoor BMW dringend nood heeft aan een sterke figuur helemaal bovenaan de top.
Recente reacties
Rijtest: Mercedes-AMG GLA 45 S (2021)
oké hier ben ik echt wel fan van... dit in AMG is ook zoooveel beter/leuker dan de zoveelste A45...
Door Yannick 8 uur geleden
Zie je wel: dit is Citroën Ë-Berlingo (2021)
En hoe spreek je die ë van ë-hybride dan juist uit? "ei"-hybride, moet het dan zoiets zijn?
Door Adriaan 18 uur geleden
Officieel: Mercedes C-Klasse (2021)
Ferme digitalisering zeg! Prachtige technologie (als ze in ons hectisch Belgisch verkeer goed werkt...
Door Techno Patat 1 dag geleden
Officieel: Mercedes C-Klasse (2021)
Dat zeiden ze van de vorige C ook, maar ik vind hem by far de knapste van de Duitse 3. Een knap...
Door Techno Patat 1 dag geleden