Op het autosalon van Tokio heeft Toyota een opgefokte versie van zijn op zich al rebelse GR Yaris voorgesteld. Die haalt de ‘GRMN’-naam vanonder het stof en pronkt met een lager gewicht, een stijver chassis en een aangepaste versnellingsbak.
We blikken even terug naar 2017, wanneer Toyota in Genève het doek trekt van een Yaris met een moeilijke naam. De ‘GRMN’, kort voor ‘Gazoo Racing Masters of the Nürburgring’, kreeg — naast het nodige uiterlijke vertoon — een aangepast onderstel en een volledig hertekende aandrijflijn op basis van een 1.8-literblokje met zowaar een supercharger. Amper drie jaar later moest er van de nieuwe Yaris opnieuw zo’n snelle versie komen, maar die liet het ‘MN’-gedeelte uit de ‘GRMN’-naam achterwege… Tot nu.
Niet voor Nürburgring
Toyota heeft namelijk deze GRMN-versie van zijn GR Yaris meegenomen naar Tokyo, en die belooft nog extremer te zijn dan zijn MN-loze broertje. Zo legt deze hothatch 20 kilogram minder in de weegschaal dankzij een motorkap, dak en spoiler uit koolstofvezel en een ontbrekende achterbank, werd het chassis stijver gemaakt door 565 extra lasnaden en kreeg de manuele zesversnellingsbak een kortere overbrengingsverhouding mee. Wat de Japanners wel ongemoeid lieten was de 1.6-liter grote driecilinder: die pompt nog steeds een mooie 261 pk en 360 Nm koppel richting de vier wielen. We hadden dus stiekem opnieuw op een supercharger gehoopt, maar zover gaat deze GRMN niet.
Veel hebben wij arme Europeanen echter niet om op te hopen, want ondanks het “Nürburgring”-gedeelte in de naam van de Yaris GRMN komt dit speelgoed niet naar het Oude Continent. Toyota zal er slechts 500 exemplaren van in elkaar schroeven, en ze zijn allemaal bestemd voor de Japanse markt. Daarmee is deze hothatch nog exclusiever dan de vorige Yaris GRMN: daar werden er een 600-tal van gebouwd en kwamen er 400 naar Europa. Gelukkig kunnen we ook genoeg lol beleven in een GR-Yaris-zonder-MN.
Recente reacties
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Inderdaad, de doorstroming is vaak een probleem geworden op kruispunten. Zoals je aangaf, is gepast...
Door Maarten 1 dag geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Het is niet omdat jij stilstaat dat er niks meer gebeurt in het verkeer rond je. Eenmaal je...
Door Jitse 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Toch even melding maken: de hoeveelheid keren dat ik al één of meerdere keren langer voor hetzelfde...
Door JL 2 dagen geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Jammer, geen hybride!
Door Wout 3 dagen geleden