Het kleinste autosegment is alweer een modelletje minder rijk. Citroën kondigt namelijk aan dat zijn allerlaatste C1 binnenkort van de band rolt in Tsjechië. Klanten voor compacte auto’s verwijst het voortaan door naar de piepkleine Ami of de Citroën C3.
We overdrijven niet wanneer we zeggen dat het A-segment zienderogen slinkt. Zo staat er bij Ford geen Ka meer in het gamma, gaf Opel zowel de Adam als de Karl verrassend snel weer op en doen Skoda en Seat het tegenwoordig ook zonder Citigo en Mii. De technisch identieke Volkswagen Up! leeft wel nog even voort, naast enkelingen zoals de Kia Picanto, Hyundai i10, Renault Twingo en Fiat 500. Ook Toyota stelde een nieuwe Aygo (X) voor, al speelt die met zijn crossover-carrosserie en Yaris-onderstel een beetje vals. Je merkt het dus: het stormt in het kleinste segment.
En de Peugeot 108?
Dat hebben ze ook bij Citroën gemerkt, want na een carrière van 17 jaar en 1,2 miljoen verkochte exemplaren trekken de Fransen de stekker uit de C1-naam. Het allerlaatste exemplaar rolt binnenkort van de band in de Tsjechische fabriek in Kolin, en er komt ook niet meteen een opvolger voor de stadswagen. Citroën beweert wel dat zijn gamma voldoende uitwijkmogelijkheden biedt voor voormalige C1-gegadigden. Zo stelt de constructeur je graag een ruimere maar ook duurdere C3 voor, of kan je ook voor een elektrische Ami-brommobiel gaan indien je écht enkel in de stad moet zijn.
Nu Citroën het A-segment verlaat is het niet zozeer meer de vraag of de technisch identieke Peugeot 108 nog mag verder leven, maar wel hoe lang die dat nog mag doen. Toyota kondigde ook al het einde aan van zijn huidige Aygo — nog zo’n verre neef van de C1 en 108 — dus de kans lijkt ons onbestaande dat de huidige productielijn in Kolin blijft draaien om enkel de kleine Peugeot in elkaar te steken. Verwacht dus binnenkort een gelijkaardig overlijdensbericht over de 108.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden