![Suzuki Jimny 5-Door](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2023/Suzuki/anderefotos/suzuki_jimny_vijfdeurs_1.jpg?itok=cYgkHm0P)
De Suzuki Jimny kan alles, maar als je er één nadeel op moet kleven, is het wel zijn gebrek aan binnenruimte. Dat is nu opgelost met de vijfdeurs Jimny van Maruti Suzuki, die naast twee extra deuren ook een langere wielbasis krijgt. Maar... hij komt niet naar Europa.
De Suzuki Jimny is al sinds de jaren '70 op de markt - vroeger noemden we hem Samurai - volgens hetzelfde recept: een compacte terreinwagen met 3 deuren en een vierkante styling. Dat laatste werd op een geweldige manier teruggebracht in 2018, toen de vierde generatie Jimny op de markt kwam met de looks van een mini-G-Klasse, nadat zijn voorganger voor een iets rondere look ging. Zijn compacte formaat geeft hem de mogelijkheid om op elk terrein uit de voeten te kunnen, maar veel passagiers of bagage moet je niet willen meenemen. Een Jimny als avontuurlijke kampeerauto gaat dus gepaard met heel wat compromissen...
Zit- én bagageruimte tegelijkertijd
... tot nu, want Maruti Suzuki, de Indiase tak van de Japanse constructeur, heeft de vijfdeurs Jimny voorgesteld op de Auto Expo in New Delhi. Deze Jimny heeft een 34 cm langere wielbasis en meet nu 3,99 meter lang, wat de ruimte biedt voor twee extra deuren (en een extra zijruitje). Voortaan heb je dus een volwaardige achterbank én een bruikbare koffer van 208 liter, in plaats van te moeten kiezen tussen de twee. Ook nieuw is een nieuw infotainmentsysteem met een 9 duim groot aanraakscherm en smartphonekoppeling, een grote verbetering ten opzichte van het oude systeem.
![](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2023/Suzuki/anderefotos/suzuki_jimny_vijfdeurs_3.jpg?itok=AqOyryBt)
Er wordt ook gesproken over een mild hybride hulpje voor de atmosferische 1,5 liter-viercilinder die in elke Jimny zit, voor een iets lager verbruik. Inschakelbare vierwielaandrijving is nog steeds standaard en je hebt de keuze tussen een manuele vijfbak of een viertrapsautomaat. Of toch als je in India woont, want Suzuki heeft bevestigd dat deze variant niet in Europa zal verschijnen. We zullen het dus nog steeds moeten doen met de 3-deurs die enkel als lichte vracht wordt ingevoerd naar België om de Europese CO2-normen voor personenwagens te kunnen behalen. Hopelijk komt de technologische update wél naar Europa.
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 18 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 21 uur geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 23 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden