Het rommelt in Europa: E-Fuels dan toch geldig na 2035 en Euro 7-norm op de schop?

Euro 7 norm europa belgie

Is Europa té ver gegaan in de strenge emissienormen voor voertuigen? Steeds meer (klassieke) automerken voelen de bui hangen en gaan fors tegen de Europese Unie in. Na het heroverwegen van E-Fuels willen Audi en Skoda dat Europa nu ook de strengere EURO 7-norm uitstelt. Skoda dreigt zelfs met een fabriekssluiting.

Even een korte opfrissingskuur: Halfweg 2025 zal Europa de nieuwe uitstootnorm voor voertuigen introduceren, EURO 7. Die EURO 7-norm stelt diesel en benzineauto's gelijk en zegt onder andere dat ze een NOx-uitstoot van maximaal 60 milligram per kilometer voor moeten kunnen leggen. Daarnaast moeten auto's met een EURO 7-motor ook 10 jaar of 200.000 kilometer lang aan die norm kunnen voldoen. Ook nieuw is het feit dat Europa kijkt naar het fijnstof dat wordt veroorzaakt door remmen en banden. Of anders gezegd: de auto met verbrandingsmotor is de facto niet meer leverbaar zonder significante (en dure) veranderingen. Daar knelt volgens Skoda en Audi een serieus schoentje.

Skoda: EURO 7 betekent jobverlies van 3.000 werknemers

Skoda windt er dan ook geen doekjes om, gaat EURO 7 in 2025 in voegen, dan moet het per direct stoppen met de productie van zijn Fabia, Scala en Kamiq. Het resultaat is dat het Tsjechische merk zich daardoor genoodzaakt ziet om een fabriek te sluiten. Volgens Skoda een sociaal bloedbad voor minstens 3.000 werknemers.

Euro 7 norm europa belgie

Zustermerk Audi zit dan weer met een ander probleem, want hoewel het nog zin heeft om te investeren in Euro 7, is de periode tot 2025 gewoonweg te kort om alle auto's in regelgeving te stellen. Mede door de gigantische line-up van modellen bij het merk met de vier ringen geraakt het simpelweg niet op tijd klaar om alle auto's officieel te laten testen tegen 2025. Skoda en Audi zijn trouwens niet de enige koele minnaars van de EURO 7-norm. Ook Mercedes is niet te spreken over de norm.

Flauwe excuses... maar

Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat Skoda, Audi en Mercedes hier flauwe excuses boven halen. Al komen hun klachten niet volledig uit het niets. Zo heeft de EU ontiegelijk lang gepalaverd over de uiteindelijke normen van EURO 7. Te lang. Waardoor automerken vooraf geen zin hadden om miljarden te investeren in technologieën die misschien niet zouden voldoen aan de norm. Daarenboven zijn constructeurs volop bezig met miljarden te investeren voor de elektrische transitie. Ook nog eens fors investeren in verbrandingsmotoren met een houdbaarheidsdatum (lees: 2035) is dan eigenlijk compleet onzinnig.

Euro 7 norm europa belgie

Duitsland zorgde echter voor een precedent. Want hoewel de complete ban op verbrandingsmotoren per 2035 in kannen en kruiken was, heeft Duitsland volledig zijn kar gekeerd. Waardoor de EU nu toch overweegt om E-Fuels toe te laten als alternatief na 2035. Automerken proberen nu duidelijk hetzelfde met de EURO 7-norm. EV-merken zoals Tesla, Polestar, MG, Smart, Aiways en BYD stonden er bij en keken er naar...

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
walther 21:07
afbeelding van  walther

Europa moet meer deskundigen aan het woord laten.
Deze omschakeling moet men zeer voorzichtig laten gebeuren.
De energiedrager van een auto kan om het even welke brandstof zijn.
Men moet vooral de elektrificatie doorvoeren voor veelrijders, mensen die meer dan 20000 km per jaar rijden.
Voor mensen die maar 10000 km per jaar rijden is de brandstofauto of thermische motor de beste oplossing.

Adriaan 11:21
afbeelding van Adriaan

mensen die sporadisch rijden zijn naar mijn gevoel net diegene die je zo snel mogelijk op EV wil krijgen. Alleen heb je vandaag enkel de dacia spring en met veel korting-smeken misschien de twingo electric, die wat betaalbaar is en klein. E-fuel blijft zo vreselijk energie inefficient dat ik amper begrijp waarom we dit nog maar in overweging nemen voor auto's. Buiten dat het voor de autofabrikant de eenvoudigste weg is, en de factuur helemaal compleet bij de gebruiker legt, zonder dat zij moeten investeren.

suskewiet 10:53
afbeelding van suskewiet

het kleine europa is vooral bezig zijn burgers te wurgen. De rest van de wereld doet rustig verder. Wereldwijd slechts één resultaat, verarmde europeanen. Het klimaat is natuurlijk de perfecte drogreden om de burgers het geld van hun spaarboekje te doen opsouperen aan warmtepompen, EVs en zonnepanelen. Ondertussen neemt de wereldbevolking toe.
De Wef leden, de europarlementariers etc spreken enkel over de planeet en het klimaat en op de deftige recepties zullen zij het natuurlijk hebben over hun uitgebreide en fantastische kroost. Ik wens al die heren een verplichte Microlino toe als de planeer zo belangrijk is

Adams k 09:20
afbeelding van Adams k

Ik zal nooit van mijn leven een EV rijden. Ten eerste zijn dat gedrochten meestal en geen auto maar een rijdende pc!
Tesla rommel en co , meestal geliefd door de IT mannetjes en de managers. En trouwens, dat europees parlement kan voor mij de boom in. Een bende idioten zijn het. Die maken ons compleet armer en de IT mannen lopen er gewoon met mee en de bureau mannen ook. Wie is er dan slimmer? De gewone werkman of de bureau mensen?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws