
Toyota heeft er een nieuw model bij in Japan, maar dat is niet de zoveelste gezinshybride. Nee, de Century SUV is een luxesloep waar pakweg de Bentley Bentayga en Rolls-Royce Cullinan het vast warm van krijgen. Vind je dat al verrassend, wacht dan maar tot je hoort wat de Japanners er nog mee van plan zijn…
Zeg je bij ons “Toyota”, dan denken we doorgaans meteen aan brave gezinswagens à la Corolla met liefst ook een hybride aandrijflijn en een koffiemolenautomaat onder de kap. Ben je echt in een goede bui, dan associeer je het merk misschien met sportievelingen zoals de GR86 maar elders staat er wel meer gek gerief in de Toyota-catalogus. Zo verkopen de Japanners in hun thuismarkt al decennia een luxesedan onder de noemer ‘Century’, die ze eerder deze week trakteerden op een SUV-afgeleide met heuse schuifdeuren… En daar blijft het blijkbaar niet bij.
Open voor discussie
Tijdens de onthulling van de Century SUV kwam Toyota’s designbaas, Simon Humphries, namelijk aan het woord en die durft duidelijk te dromen. Zo verklaarde de Brit dat “de mogelijkheden eindeloos zijn” met de hoogpotige luxesloep, terwijl er op de presentatie achter hem een hint verscheen naar hoe eindeloos precies. Daar kwam namelijk even een schimmige foto van een Century SUV zonder dak in beeld, wat doet vermoeden dat Toyota een cabrioversie plant. De topman vervolgde wel door te zeggen dat zo’n zaken “open voor discussie” zijn waarmee hij ofwel kan bedoelen dat zo’n open variant nog niet vast staat, ofwel dat je gewoonweg alles mag vragen als je zakken als klant diep genoeg zijn…

Toyota zou niet de eerste zijn die met zo’n cabrioversie van een SUV uitpakt — de op één na populairste cabriolet van Europa is momenteel zelfs een SUV — maar toch vertoont de dakloze Century op het eerste gezicht een aantal eigenaardigheden. Zo zou het wel de eerste keer zijn dat een hoogpotig model in het luxesegment een vouwdak krijgt, want bijvoorbeeld de Bentley Bentayga of Rolls-Royce Cullinan hebben het nog niet gewaagd. Daarnaast valt meteen op dat de Century SUV als cabrio zijn vier portieren behoudt, wat ons doet afvragen hoe het dan gesteld is met de structurele stevigheid. Kortom: het beeld roept meer vragen dan antwoorden op… Maar het is toch weer eens iets anders.
Recente reacties
Elektrische Lancia Ypsilon toont eerste stukje interieur… maar wat is het?
de mijna staat al 7 jaar in de garage,samen met het laadstation, met keuringsrapport en medeweten...
Door andre123 1 uur geleden
Auto van het Jaar 2024: dit zijn de zeven finalisten
Chinese EV's mogen niet in die lijst staan imo Dus Volvo...
Door Koffiekoek 1 dag geleden
Elektrische Lancia Ypsilon toont eerste stukje interieur… maar wat is het?
Kan je ons even de bron vermelden waarin staat dat je geen ev’s in een garage mag parkeren van de...
Door Adriaan 1 dag geleden
Elektrische Lancia Ypsilon toont eerste stukje interieur… maar wat is het?
K had graag terug bij Lancia aangeklopt voor mijn volgend autoavontuur doch, een electrische...
Door Joseph Jules Van der Eecken 2 dagen geleden