![KAMM Porsche 912C restomod 2023](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2023/Porsche/anderefotos/kamm_porsche_912c_restomod_2023_1.jpeg?itok=6ngAj96x)
Heb jij het ook gehad met al die loodzware, moderne sportwagens? Dan moet je eens bij KAMM gaan kijken. Die Hongaarse fabrikant heeft namelijk zijn Porsche 912C klaar en die is zowaar nog lichter dan de originele 912 uit de 60’s. Zijn geheim: koolstofvezel, koolstofvezel en nog eens koolstofvezel.
Restomods zijn nog steeds je van het, en al helemaal wanneer het Porsches zijn. Zo zijn de meest iconische der opgewaardeerde klassiekers zonder twijfel de exemplaren van Singer. Dat bedrijf bouwt Porsches van verschillende generaties om tot exclusieve pareltjes, en voegt gaandeweg natuurlijk ook flink wat extra vermogen en luxe toe… Maar deze Porsche-restomod gooit het over een compleet andere boeg.
400.000 euro voor 700 kilo
Dit is namelijk geen Porsche 911 maar wel een Porsche 912, beter bekend als de poor man’s Porsche van de jaren ’60. Die ruilde de zescilinder boxermotor van zijn prestigieuze broertje destijds in voor het viercilinderblok van de oude 356 en nee, dat blok vervangt het Hongaarse KAMManufaktur bij de bouw van zijn restomod niet door een 911-motor. In de plaats daarvan boren ze de atmosferische vierpitter verder uit tot een cilinderinhoud van 2.0 liter en voegen ze een injectiesysteem toe. Dat levert een vermogen op van 190 pk, wat naar moderne maatstaven op zijn zachtst gezegd alledaags klinkt voor een sportwagen… Maar deze 912C heeft nog een troef achter de hand.
![KAMM Porsche 912C restomod 2023](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2023/Porsche/anderefotos/kamm_porsche_912c_restomod_2023_4.jpeg?itok=Kpvty-Kv)
Het ‘C’-tje in zijn naam staat namelijk voor ‘carbon’ oftewel ‘koolstofvezel’, en deze restomod heeft er veel van. Zo bestaat het complete koetswerk uit het goedje terwijl het interieur — dat we nog niet te zien krijgen — bewust spartaans is gehouden. Het resultaat is een bijna perfecte 50/50-gewichtsverdeling maar nog opmerkelijker is dat de KAMM 912C daardoor slechts 699 kilogram weegt; zo’n 300 kilo lichter dan een standaard-912.
Minimalistische fun verzekerd dus, al moet je er wel een hoegenaamd niet minimalistische 400.000 euro voor over hebben. Tenzij je al een Porsche 912 in rijklare staat staan hebt, want dan vraagt KAMM je ‘slechts’ 360.000 euro voor de ombouw. Dus euh… poor man’s Porsche wie?
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 18 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 21 uur geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 22 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden