Volkswagen test solid state-accu: amper degradatie na 500.000 kilometer

Volkswagen solid state-accu 2024

De toekomst is hier — of tenminste: in het laboratorium van Volkswagens dochteronderneming PowerCo. Daar zitten de eerste tests er namelijk op met de nieuwe solid state-accu, die naast een grotere densiteit ook een langere levensduur dan huidige batterijen moet bieden… En die levensduur blijkt nog langer dan verwacht.

Trek je de bodemplaat van je doordeweekse EV vandaag open — we zouden het niet aanraden — dan kan je daar een paar verschillende soorten accu’s aantreffen. In de meeste gevallen gaat het dan waarschijnlijk om een NCM-samenstelling (kort voor nikkel, kobalt en mangaan) maar met een beetje geluk vind je er een iets duurzamer nikkel-kobalt-aluminiumtype of een ook al goedkoper exemplaar met een LFP- of lithium-ijzer-fosfaatsamenstelling. Wat je er echter nog niet zal vinden, is een solid state-accu… En laat dat nu net hetgene zijn dat iedereen zo snel mogelijk wil.

Race naar de solid state-finish

Daarom is Volkswagens accu-afdeling, PowerCo, in zee gegaan met het Amerikaanse QuantumScape om precies zo’n soort accu te ontwikkelen, en het eerste prototype hebben ze alvast getest. Die test bestond uit het simuleren van 1.000 laadcyclussen, wat volgens Volkswagen overeen zou komen met zo’n 500.000 kilometer aangezien het mikt op een realistisch rijbereik van zeker 500 kilometer voor zijn nieuwe accu. Na die 1.000 cyclussen onderzochten ze in hoeverre de cellen gedegradeerd waren en wat bleek: de accu had nog maar liefst 95 procent van zijn oorspronkelijke capaciteit over. Ter vergelijking: de standaard voor commercieel verkrijgbare accu’s ligt op 80 procent capaciteit na 700 laadcyclussen.

Volkswagen solid state-accu 2024

Nu is het zaak om deze accu productierijp te krijgen, en te kunnen integreren in de nieuwe elektrische platforms van de Volkswagen-groep. Wanneer dat zou gebeuren, laten de ontwikkelaars nog niet weten maar je mag alleszins rekenen op flink wat voordelen ten opzichte van momenteel verkrijgbare batterijen. Zo zouden solid state-accu’s niet alleen een groter rijbereik toelaten, maar ook sneller kunnen laden en minder gevoelig zijn voor schade of — je raadt het al — vuur. Vandaar dat naast Volkswagen ook heel wat andere constructeurs zoals Toyota inzetten op de ontwikkeling van deze accutechniek.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws