Ford stelt vandaag de gefacelifte Focus ST met een nieuwe dieselmotor. Omdat wij nooit genoeg hebben, bedachten we drie versies die we nog graag van de Focus ST zouden willen zien.
een 210 pk sterke diesel
Ford breekt een nieuw segment op door met een dieselversie te komen, een markt waar ze met hun hot hatches nog niet actief waren. Maar waarom kiezen ze voor de 185 pk sterke 2.0 TDCi, als ze net een Ford Edge met 2.0 TDCi en 210 pk hebben voorgesteld? Moeten we nog een verrassing verwachten? Met die laatste versie zou de Golf GTD als concurrent meteen van tafel worden geveegd.
een 300 pk sterke benzinemotor
Misschien iets minder radicaal veranderend, maar net daarom realistischer. Ford heeft bij de vorige generatie de geroemde RS-variant gehad met een 300 pk sterke 2.5 benzinemotor onder de kap. Gesteld dat een eventuele nieuwe Focus RS er zou komen met wat meer vermogen - want nieuwe generaties krijgen àltijd meer vermogen - dan is er plaats voor een 300 pk sterke ST-versie. Van de vorige RS werd er toch ook een RS500 gebouwd? 300 pk te veel? Maak er dan 275 pk van, dan zit hij op vermogensniveau van de Renault Mégane RS 275 Trophy en de Seat Leon Cupra. Hoor ik daar iemand Ringrecord zeggen?
een die-hard variant
Zo'n Focus ST is allemaal wel leuk, en de verschillen de ST-uitrustingsniveau's zorgen ervoor dat je hem met zoveel Recaro-zetels kan uitrusten als je maar wil. Maar wil Ford geen extremere variant uitbrengen? Eentje zonder achterbank, zonder extra geluidsisolatie en zonder overbodige rijhulpsystemen? Ze zouden er een heleboel trackdayliefhebbers blij mee maken.
(foto: Ford Focus ST Trackster by Fifteen52)
Recente reacties
De EV-Gids is hier: gratis, online magazine vol info en tips over elektrisch rijden
Dankjewel!
Door JL 4 uur geleden
België krijgt nieuwe Wegcode: dit verandert er in 2025
Ik ben soms voetganger soms fieser soms autobrstuurder. Ik heb ondervonden dat de fietser denken...
Door Zipora 19 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een ev als firmawagen, en eentje prive aangekocht, zou ik dan twee laadpalen moeten...
Door Adriaan 1 dag geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Bij de opstart van de digitale meters in Vlaanderen werd al rekening gehouden met eenvoudige...
Door Pieter 1 dag geleden