Ook de koning onder de budgetmerken heeft sinds kort een elektrische auto in de aanbieding, en die blijkt meteen te verkopen als zoete broodjes. Zo laat Dacia weten dat zijn Spring, ondanks diens lancering in de lente van 2021, vorig jaar toch al de derde plaats onder zijn verkooptoppers wist op te eisen.
Dat elektrische auto’s te duur zijn voor de spreekwoordelijke Jan-met-de-pet, daar willen ze bij Dacia een einde aan maken. Met de lancering van hun Spring Electric in maart 2021 hadden de Roemenen meteen de goedkoopste volwaardige EV van Europa in handen tussen een concurrentie die vaak bijna dubbel zo duur uitkomt. Dat beloont het Oude Continent nu met glansrijke verkoopcijfers.
80% nieuwe klanten
Volgens Dacia stonden er vorig jaar over heel Europa meer dan 46.000 gegadigden in de rij om 17.490 euro te spenderen aan de elektrische mini-SUV. Daarvan wist de constructeur er al 27.876 af te leveren, wat de Spring een mooie derde plaats oplevert in Dacia’s ranglijst van bestverkochte personenwagens. Het zijn bovendien ook niet zomaar hun vaste klanten die de EV bestellen: zo’n 80% van de Spring-kopers was vorig jaar nieuw bij het merk. Dat doet vermoeden dat de Roemenen wel degelijk slagen in hun opzet om heel wat nieuwe geïnteresseerden aan het stekkeren te krijgen.
De Spring Electric wordt in de cijfers van Dacia enkel voorbijgestoken door de twee iconen van het merk: de Sandero en de Duster. Die zitten met respectievelijk 226.825 en 186.001 Europese verkopen wel meteen in een andere grootteorde. De Sandero is zelfs voor het vijfde jaar op rij de bestverkochte auto van Europa en de Duster kroonde zichzelf in 2021 tot populairste SUV onder de particulieren. In België verkocht Dacia vorig jaar 15.240 auto’s, goed voor een dertiende plaats in de lijst van populairste merken.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 16 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden