Maakt Volkswagen zich klaar voor een grote ontslagronde?

Volkswagen ontslagronde 2024

Het is officieel: het gaat niet goed met Volkswagen. De iconische autobouwer kampt met overcapaciteit door een dalende vraag, en overweegt daarom om fabrieken te sluiten. Nu heeft de VW-groep alweer een stap in die richting gezet want het zet de deur open voor een grote ontslagronde.

Hield je het reilen en zeilen bij de VW-groep de afgelopen jaren in de gaten, dan voelde je de bui misschien al hangen. Zo stelde het concern vorig jaar nog zijn ‘Accelerate Forward’-plan voor en dat was stiekem eerder een ‘Accelerate Backward’-plan, want het doel was om minder verschillende modellen aan te bieden met het oog op meer winst. Later dat jaar gaf CEO Thomas Schäfer ook nog eens toe dat Volkswagen niet meer competitief is, en dat kwam begin deze maand nog eens tot uiting in alweer zo’n pijnlijke uitspraak. Zo gaf hij aan dat de groep nog hoogstens twee jaar heeft om uit zijn financiële moeilijkheden te raken. Daardoor liggen voor het eerst sluitingen van Duitse fabrieken op tafel, en die uitweg komt nu nog een stapje dichterbij.

Twee Duitse fabrieken te veel?

De Volkswagen-groep heeft namelijk een wijziging in zijn CAO’s — kort voor collectieve arbeidsovereenkomst, voor mocht je de kleine lettertjes van je arbeidscontract niet vaak nalezen — aangebracht, en dat is er geen onbelangrijke. Zo werd een 30 jaar oude overeenkomst met de vakbonden geschrapt, die de werknemers van zes Duitse fabrieken relatieve werkzekerheid bood tot 2029. Volgens Volkswagen werd deze maatregel vooral getroffen om samen met de vakbonden te zoeken naar een overeenkomst voor de langere termijn, die vast zou moeten staan voor de schrapping van deze CAO officieel in werking treedt in juli volgend jaar.

Volkswagen ontslagronde 2024

Daardoor kan de VW-groep vanaf midden 2025 echter wel veel eenvoudiger werknemers ontslaan… En dat lijkt ook precies te zijn waar het concern eerder op zinspeelde. Zo verklaarde de CEO vorige week nog dat Volkswagen door een dalende vraag met een overcapaciteit zit van zo’n half miljoen auto’s per jaar en dat komt overeen met de productie van twee hele fabrieken. Het schrappen van die overeenkomst zet de deur dus wagenwijd open voor de grote ontslagronde die nodig zou zijn om minstens één van die Duitse fabrieken te kunnen sluiten... Naast misschien wel de Audi-fabriek in Vorst, die eveneens tegen een steeds onzekerdere toekomst aankijkt. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd...

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws