Trans(it)porter: Volkswagen lanceert zevende generatie Transporter (2024)

Volkswagen Transporter 2024

Aan de vooravond van de IAA in Hannover, het grootste bestelwagensalon in Europa, toonde Volkswagen de zevende generatie van zijn legendarische Transporter. Die deelt zijn genen met de Ford Transit en liet even op zich wachten, want het laatste échte nieuwe model was de T6 die nog een tijdje werd gereanimeerd’ als T6.1…

De nieuweling komt dus geen dag te vroeg en Volkswagen stelt met trots dat het een waardige opvolger is die ruimer is, meer lasten kan torsen of slepen en bovenal gespekt wordt met hedendaagse connectiviteit en rijhulpmiddelen. Toch is de nieuweling geen exclusief VW-product want de nieuwe Transporter is niets meer of minder dan het tweelingbroertje van de Ford Transit/Tourneo Custom. De vrijage tussen het blauwe ovaal en Wolfsburg is niet nieuw. Destijds waren er al doorgedreven synergiën met de VW Sharan en de Ford Galaxy. In een recenter verleden leende VW zijn Caddy aan Ford en ook voor de elektrische personenwagens biedt VW ID. zijn platform als basis voor de Ford Explorer en straks de Capri

Allemansvriend

De nieuwe Transporter zal nog voor het jaareinde in de toonzaal staan en de eerste exemplaren zullen ook vanaf dan leverbaar zijn. Bestellen kan je hem overigens nu al. De nieuweling herken je aan de recente VW-snoet die hij met andere recente VW-producten deelt. Het gedeelte tussen de LED-koplampen is helemaal gesloten en wordt in koetswerkkleur afgewerkt. Ter hoogte van de bumperlijn worden twee horizontale luchtinlaten voorzien die naar de flanken toe naar boven zijn afgerond.

Volkswagen Transporter 2024

Deze ‘smile’ moet deze zakelijke Transporter andermaal tot een veelzijdige allemansvriend maken. Dat zal ook nodig zijn, want hoewel VW deze zevende generatie Transporter met grote trom aankondigt op de IAA van Hannover, zal dit model – in tegenstelling tot de zes voorgaande modellen – niet langer in de legendarische productiesite van Hannover van de montageband rollen. Hij wordt voortaan in het Turkse Otosan geproduceerd waar Ford zijn Transits bouwt. Dit wordt in Duitsland lauw onthaald, vooral op een moment dat er in de ‘Heimat’ fors wordt onderhandeld over het sluiten van VW-fabrieken.

Ruimer

De nieuwe Transporter zal beschikbaar zijn in verschillende koetswerkvarianten, te beginnen met de klassieke L1H1 die 15 cm langer is dan zijn voorganger (6.1). Dat vertaalt zich in extra laadruimte, de core business van deze bestelwagen. Tussen de wielkasten is de laadruimte 1,4 meter breed zodat een europallet er perfect in past. De laadruimte is 2,06 meter lang en biedt een volume van 5,8 m3, wat koeriers als muziek in de oren zal klinken. De langste en hoogste versie slikt 9 m3 en heeft een laadvloer van 3 meter. Er komen tevens pick-up afgeleiden en modellen waarop een maatwerk opbouw kan worden gemonteerd.

Volkswagen Transporter 2024

Het spreekt dat er ook een combi volgt die zes zitplaatsen combineert met veel laadruimte. Wie nog meer passagiers wil vervoeren, wordt met de Caravelle op zijn wenken bediend want die laatste biedt tot 9 zitjes. De Transporter zal - afhankelijk van de gekozen motorisatie - beschikbaar zijn met vierwielaandrijving en er is een breed gamma aandrijvingen zodat de gebruiker de motorisatie kan kiezen die het best aansluit bij zijn gebruiksprofiel. Binnenin komt er een digitale omgeving met een instrumentencluster van 12 inch. Het centrale display meet 13 inch en het interieur krijgt voldoende bergvakken en power outputs van 12 en 230 Volt. Verder komen er USB A en USB C aansluitingen. Een opsteker zijn de klassieke druktoetsen op het stuur met een ergonomisch rolletje voor de volumeregeling en er blijft ook een gewoon bedieningsdisplay voor de klimaatregeling.

Ford-power

Hoewel de kofferklep TDI-power suggereert, vinden we enkel Ford-technologie onder de motorkap van deze voorwielaangedreven Transporter. Wie wil dieselen, gaat voor de tweeliter Ford-zelfontbrander die naar wens 110 of 150 pk levert. De krachtigste versie levert 170 pk en is beschikbaar in combinatie met een achttrapsautomaat (geen DSG!) en vierwielaandrijving. De potige (én fragiele) biturbo 204 pk dieselmotor die de Transporter 6.1 vleugels gaf, is niet meer. In de plaats komt een plug-in hybride oplossing van huize Ford. De basis is een 2,5 liter grote benzinemotor die worst gelinkt aan een elektromotor die stroom puurt uit een batterij van 11,8 kWh. Deze PHEV levert een systeemvermogen van 232 pk.

Volkswagen Transporter 2024

Opvallend is dat er meteen ook verschillende full-electric versies (136 pk, 218 pk of 286 pk) leverbaar zullen zijn. Deze halen stroom uit een batterij met een capaciteit van 64 kWh. Of deze elektrische- en PHEV versies voor interne concurrentie zullen zorgen met de ID. Buzz en de Multivan zal de toekomst en vooral de prijslijst duidelijk moeten maken. Prijzen volgen binnenkort…

Drie busjes…

Het gamma van de VW-busjes ziet er vandaag ook vrij complex uit. De Transporter van de zevende generatie die vandaag wordt voorgesteld krijgt immers niet de naam T7. Hoe dat komt? Wel, VW bouwde enkele jaren geleden de nieuwe ‘Multivan’ op basis van het MQB-platform (dat eveneens voor de Golf en de Passat dient) en die Multivan werd T7 gedoopt. Dit model is vooral een comfortabele en ruime personenwagen en vormt eveneens de basis voor de nieuwste California kampeerwagen, hij bestaat ook als bestelwagen met ‘dubbele cabine’. Hij ziet eruit als een busje, maar heeft een iets lagere daklijn en beschikt over de motoren van de VW-personenwagens. Kortom, dit model werd niet ontwikkeld als stoere lastezel.

Volkswagen Transporter 2024

VW lanceerde in een recent verleden tevens de lang aangekondigde I.D. Buzz, een exclusief elektrisch busje dat het (achterwielaangedreven) I.D.-platform gebruikt en qua design een knipoog is naar zijn illustere voorganger, de T1. Deze versie kan je bestellen als personenwagen, maar ook als bestelwagen. Feit is dat dit coole neoretro busje er iets te gelikt uitziet om er op een werf ongegeneerd met je laarzen in te stappen. Daarom was de noodzaak acuut voor een échte opvolger van de T6.1. Die wordt vandaag ‘neue Trasporter’ gedoopt, maar van ‘T8’ is geen sprake, want dat zou de Multivan (T7) meteen gedateerd doen lijken.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws