Rijtest: Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 (2020)

Citroen C5 Aircross review rijtest autofans 2020

Na het pensioen van de C6 in 2012 etaleert de C5 Aircross zich als het nec plus ultra in het Citroën-gamma. Een excentrieke crossover die laatst nog gebombardeerd werd tot gezinswagen van het jaar. Tijd voor een nieuwjaarstest!

Citroën zit in een serieuze imagotransitie. Want tot voor kort bouwde het merk generische producten die vooral naar de pijpen van de Duitsers moesten dansen. Daar kwam in 2014 verandering in met de C4 Cactus. Een auto die het roer om moest draaien voor Citroën, haar imago en de verkoopcijfers.

Buiten de E-MEHARI

Daarvoor moest het geen splinternieuwe modus operandi bedenken. Nee, Citroën greep terug naar wat het voordien al decennia lang deed: hoogcomfort naar de massa brengen. En de C4 Cactus mocht dan wel niet het verhoopte verkoopsucces zijn, het plaveide wel de weg voor een nieuw Citroën. Met een hippe Berlingo (nee, echt waar), een guitige C3 en een weinig geslaagde E-Mehari. Enfin, het kunnen niet allemaal toppers zijn.

Citroen C5 Aircross review rijtest autofans 2020

De opgedane kennis (uit successen en fouten) laat zich vandaag de dag etaleren in de C5 Aircross. Het summum van wat je tegenwoordig bij Citroën kan krijgen. Niet toevallig een crossover, want het Franse merk weet goed genoeg wat klanten willen.

Robocop 2020

Die klanten willen een crossover - uiteraard - met uitgesproken looks en een ongekend rijcomfort... voor het geld. Qua styling slagen ze alvast de nagel op de kop. Met zijn unieke C-stijl, airbumps op de flank en voorsteven dat los uit een film van Paul Verhoeven lijkt weggelopen (Robocop, iemand?). Het is misschien niet ieders meug maar hij valt wel op in een zee van grijze crossovers.

Citroen C5 Aircross review rijtest autofans 2020

De C5 Aircross straalt volume uit zonder lomp voor de dag te komen. Waardoor het ook binnenin uitermate ruim vertoeven is. Toch eenmaal je ingestapt geraakt. Want achteraan is de instap niet geheel doordacht, door de stevige achterbank die een serieus stuk van de beschikbare voetruimte inneemt. Een kwestie van geven en nemen, want hoewel de instap moeilijk is, heb je achterin wel 3 volwaardige zitplaatsen. Hoor je dat, BMW X3?

past als gegoten

Al is het natuurlijk maar de vraag hoe vaak je met 5 volwassenen op pad trekt. 2 volwassenen voor- en drie tieners achterin? Dat past als gegoten. Meer nog, dat past als comfortabel. Met dank aan de malse zetels (geef ons trouwens maar de stoffen exemplaren) en de ruimte-indruk die Citroën creëert. Er zijn armsteunen waar je ze nodig hebt en opbergvakken waar je ze verwacht. Dit is een gezinswagen. Geen wonder dat 'ie de prijs won.

Citroen C5 Aircross review rijtest autofans 2020

Spijtig dan ook dat moderne auto's gebruik moeten maken van digitale schermen en pientere knopjes. Want daar hinkt de C5 Aircross plots wat achterop. De ergonomie is niet altijd op punt, de startknop moet je net iets te lang indrukken en het infotainmentsysteem dat de gehele PSA-groep (Citroën, Peugeot, DS, Opel) gebruikt? Ach, laat ons zeggen dat er gelukkig ook Apple Carplay en Android Auto op valt te krijgen. De standaard digitale display pal voor je neus, daar hebben we dan weer geen slechte woorden over.

Confort avant tout

Een zak vol pluspunten heeft de C5 Aircross dus al behaald. Nog voor we een woord gerept hebben over het rijgedrag. Komt hier de doodsteek? Nopes. Want deze C5 Aircross is een verademing om te rijden in het moderne autolandschap. De C5 Aircross stelt één en dan ook maar één doel voorop; comfort. Sportiviteit? Ga weg!

Citroen C5 Aircross review rijtest autofans 2020

Dat doet deze crossover dankzij dempers met een hydraulisch einde, dankzij zetels met geheugenfoam en zelfs dankzij de lijmstructuur van het chassis die trillingen moet verminderen. De C5 Aircross slikt als een volleerde comfortsloep putten en verkeersdrempels. Beter dan premium-broertje DS 7 Crossback en al zeker als sportief broertje Peugeot 3008.

Potentieel wagenziek?

Twee andere casussen die meteen duidelijk maken hoe veelzijdig het EMP2-platform onder deze C5 Aircross is. Want met kleine ingrepen wordt het aangenaam sportief (Peugeot), ook wel wat vlees noch vis (DS) of compleet comfortabel (Citroën). Verwacht dan ook geen VTS- of GTi-line op deze crossover. Je hebt comfort, meer comfort en nog wat meer comfort.

Citroen C5 Aircross review rijtest autofans 2020

Nu goed, we hopen alvast ons comfort-punt duidelijk te hebben gemaakt. De keerzijde van de medaille is natuurlijk dat de C5 Aircross ook aanvoelt als een Fransman uit het Zuiden die net een pastis op heeft en aan het petanquen gaat. De versnellingsbak is romig maar traag, de 1.5 turbodiesel met 130 pk is adequaat maar niet sportief en in bochten durft de C5 Aircross wel eens aan het hellen gaan. Dat Citroën tegenwoordig brillen verkoopt tegen wagenziekte... het lijkt bijna geen toeval.

100 jaar Citroën

100 jaar Citroën, 100 procent comfort, dat is momenteel de baseline van het Franse merk. Wat betekent dit echter in baar geld? Wel, instappen in zo'n C5 Aircross doe je voor nog geen 24.000 euro. Prijzen lopen echter snel op. Onze testversie klokte net niet af op 40.000 euro. Moet je zo veel geld neerleggen voor een aardig uitgerust exemplaar? Dat nu ook weer niet.

Citroen C5 Aircross review rijtest autofans 2020

Ongeacht de uitvoering raden we aan om de "Connect Nav digitaal" aan te vinken. Een optie van amper 180 euro die je C5 Aircross zegent met DAB+-radio, Apple Carplay en Android Auto. Waardoor je het matige infotainmentsysteem een serieuze boost geeft. De concurrentie tenslotte? Je kent ze waarschijnlijk beter dan wij. Van stalgenoot Peugeot 3008, over vaste waarde Hyundai Tucson, tot verkoopstopper VW Tiguan, via buitenbeentje SsangYong Korando tot stilistisch alternatief Mazda CX-5. De lijst is eindeloos.

Conclusie

Citroën heeft zichzelf opnieuw uitgevonden door terug te grijpen naar wat het al decennia goed deed, comfortabele auto's bouwen voor de massa. De C5 Aircross is een auto die je tot rust brengt... al moet je daar wel voor open staan.

Specificaties

Motor

1.5 turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

130pk

Koppel

300 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 405 kg

Topsnelheid

188 km/u

0 tot 100 km/u

10.40 sec

Min. kofferinhoud

580 L

Max. kofferinhoud

1 630 L

CO2-uitstoot

102 g/km

Auteur: Yves
Reacties: 3 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Vish 20:30
afbeelding van Vish

Heb dezelfde 1.5 motor in een iets zwaarder model. Niet sportief, wat zwakjes onderin (onder 1400 toeren) maar voor de rest stelt het me zeker niet teleur als het aankomt op optrekken of inhalen. Eigenlijk was bijna verrast, zeker beter als in mijn vorige wagen met een oude Renault 2.0 diesel. Ook het praktijkverbruik is een pak minder. Fiscale vriendelijkheid is ook zeker een plus!

Motor is blijkbaar te tunen naar 160pk? Misschien voor wie het nét niet genoeg is, hoewel hij diep onderin de toeren waarschijnlijk niet gaat aanvoelen als een twee liter diesel.

Van Damme Reinhard 12:53
afbeelding van Van Damme Reinhard

Hier krijgt men overduidelijk een degelijke wagen tegen een zeer correcte prijs...en in de loop der jaren blijft dat zo...typisch Citroën!!

Joeri janss3b 20:08
afbeelding van Joeri janss3b

Ik heb sinds 3/12/19 de 1.1 shine versie.
Zwarte velgen zwart dak en parelmoer koetswerk. Alles erop en aan 130 pk topwagen echt aanrader

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws