Vergeet de R8: Audi RS Q8 Performance is krachtigste Audi op verbranding ooit (2024)

Audi RS Q8 Performance 2024

Audi trekt z’n facelift voor de Q8 nu ook door naar diens RS-versie, maar dat doet het niet zomaar. De krachtpatser krijgt er voor de gelegenheid ook een Performance-model bij dat nog meer pk’s ophoest… Zoveel pk’s, dat je SUV plots krachtiger is dan supercar Audi R8 ooit mocht zijn — rust in vrede.

Eind vorig jaar vernieuwde Audi zijn Q8 — en dan hebben we het voor de duidelijkheid niet over de elektrische Q8 die voorheen e-tron heette, maar over de oer-Q8 met z’n verbrandingsmotoren. Die laatste pakte toen echter uit met een ietwat ingeperkt gamma want bovenaan de ladder stond de SQ8, met ocharme 507 pk uit z’n V8-motor. Geen nood echter indien je dat maar wat magertjes vond want nu keert ook de RS Q8 terug… En die is niet alleen.

In 3,6 seconden naar de 100

Audi biedt zijn RS Q8 na de facelift namelijk in twee smaakjes aan: als reguliere RS Q8 en als RS Q8 Performance. Allebei beschikken ze over dezelfde 4.0-liter biturbo-V8 van voorheen en die stuurt zijn vermogen nog steeds naar de vier wielen langs een achttraps Tiptronic-automaat. In het geval van de RS Q8-zonder-meer is dat vermogen nog steeds 600 pk, goed voor een 0-naar-100-tijd van 3,8 seconden — precies zo snel als voorheen dus. De nieuwe Performance-versie doet daar echter een schepje bovenop, goed voor 640 pk en 850 Nm koppel. Het resultaat: een sprintje naar de 100 km/u in 3,6 seconden en een topsnelheid van 250 km/u, al kan je tot wel 305 km/u halen indien je de begrenzer er tegen betaling af laat halen.

Audi RS Q8 Performance 2024

Daarmee is de RS Q8 Performance dus krachtiger dan wijlen de R8 ooit was en moet hij enkel de elektrische RS e-tron GT Performance voor laten gaan in Audi’s toplijst van sterkste modellen. Om trouwens te zorgen dat je dik twee ton zware SUV een beetje met die pk’s overweg kan, gooien de Duitsers een set koolstofkeramische remmen bovenop de adaptieve luchtvering, actieve rolstabilisatie en meesturende achteras van de RS Q8. Verder zijn een sperdifferentieel en een lichter uitlaatsysteem eveneens van de partij en is gewicht besparen je doel, dan kan je speciaal voor de Performance ook koolstofvezel 23-inchvelgen laten monteren die toch maar weer 20 kilogram onafgeveerde massa wegnemen… Want alle beetjes helpen.

Snelste SUV over de ‘Ring

Om te bewijzen dat al die beetjes helpen, nam Audi zijn RS Q8 Performance trouwens al eens mee naar de Nürburgring. Daar liet die een rondetijd optekenen van 7 minuten 36 seconden en 69 honderdsten waarmee hij, geloof het of niet, zo’n twee seconden sneller is dan een Porsche Cayenne Turbo GT. Sterker nog: deze top-Q8 is officieel de snelste productie-SUV over de ‘Ring, en dat nog geen week nadat de vernieuwde Audi RS 3 de recordtijd voor de compacte klasse op zijn naam mocht zetten… Niet slecht bezig, Audi!

Audi RS Q8 Performance 2024

Het grootste deel van zijn tijd zal zo’n RS Q8 echter niet op het circuit maar wel in de boulevard doorbrengen, dus hoe onderscheid je hem daar dan van een reguliere Q8? Door zijn nieuwe honingraatgrille, om te beginnen, en natuurlijk de verplichte verduistering daaromheen. In de achterbumper pronkt dan weer een grotere diffuser en daarin vind je van die RS-typische ovalen uitlaten aan weerszijden. Wat je ervoor over moet hebben, vraag je je af? Audi vraagt voor de reguliere RS Q8 149.900 euro terwijl je voor z’n krachtigste auto met verbrandingsmotor ooit, de RS Q8 Performance, tot 163.200 euro moet inzamelen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Jos D. 18:32
afbeelding van Jos D.

Voor dat geld koop je toch wat leukers op wielen dan zo'n patserbak. Maar ja, ieder zijn goesting zeker.

HH 22:34
afbeelding van HH

Snelste rondetijd SUV ever staat nog steeds op naam van Mercedes GLC AMG 63S namelijk 6.35.183

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws