Optiefans: Dit kost de ideale Audi A3 (2024)

Optiefans Audi A3 2024

In onze ‘Optiefans’-rubriek schuimen we de optielijsten af op zoek naar de valkuilen der verraderlijke pakketten of net naar die begeerlijke basismodelletjes. Deze keer duiken we premiumland in, maar dan liefst zonder dat het een fortuin moet kosten. Wat betaal je bijvoorbeeld voor een beetje Audi A3?

Audi heeft zijn iconische C-segmenter zopas vernieuwd: de A3. Daarbij pakte die voor het eerst uit met een verhoogde Allstreet-versie maar voor de rest van het gamma was er één probleem: de goedkoopste motor ging eruit. De Audi A3 moet het voortaan dus zonder zijn 1.0-liter driecilinder doen waardoor de basismotor aanvankelijk de 1.5 met 150 pk werd, met alle meerprijzen van dien. Intussen heeft Audi echter een zwakkere variant van die 1.5 toegevoegd om de prijs te drukken en dat zette ons aan het denken: wat is die prijs dan precies voor een A3 met een beetje uitrusting?

9,99 euro fooi

Om dat uit te zoeken, trokken we richting Audi-configurator met ons democratisch verkozen verlanglijstje op zak. Daar werden we verwelkomd door slechts drie verschillende versies, te beginnen met de basis-‘Attraction’. Daarboven vind je de chiquere ‘Advanced’ en aan de top staat de sportiever getinte ’S Line’. Ongeacht de versie die je kiest, krijgt je A3 echter gewoon de zwakste motor mee. Die ’30 TFSI’ beschikt in essentie over dezelfde 1.5-liter viercilinder benzinemotor als de ’35 TFSI’, maar dan begrensd op 116 pk in plaats van de gewoonlijke 150 pk. Schakelen doe je standaard manueel maar upgraden naar een S Tronic-automaat kan, en dan krijg je meteen ook een mildhybride versie van de 1.5 mee.

Optiefans Audi A3 2024

Maar goed, wat moet een basis-A3 dan kosten? Wel, 32.079,99 euro als we de Audi-configurator mogen geloven… al is dat niet écht de basisprijs. De stiekemerds draperen hem namelijk meteen in een blauwe metalliclak van 870 euro dus haal je die eraf, dan begint je A3 30 TFSI aan 31.209,99 euro. Vraag ons trouwens niet waar die 9,99 euro vandaan komt want volgens de configurator is de échte basisprijs gewoon 31.200 euro, en is die 9,99 euro “uitrusting” die we nergens kunnen aan- of afvinken. Nu goed, voor een kleine 10 euro gaan we ‘m niet laten staan want gelukkig krijg je een aantal andere zaken wel gewoon mee zonder meerprijs. Zo beschikt de basis-‘Attraction’ standaard over automatische airco, Apple CarPlay en Android Auto, een in delen neerklapbare achterbank, infotainment met navigatie, lichtmetalen velgen, licht- en regensensoren, parkeersensoren achteraan en een rijstrookassistent.

Wat pakketten en een toetje

Daarmee zijn dus al flink wat zaken van ons verlanglijstje aangevinkt, maar nog niet alles. Die metalliclak van daarnet mag er bijvoorbeeld meteen weer op, al kiezen we wel voor het stoere ‘Districtgroen’ voor dezelfde 870 euro als dat iets meer generische blauw. Om adaptieve cruise control te krijgen moeten we dan weer het ‘Pack Assistance Plus’ toevoegen voor 1.300 euro, maar gelukkig krijgen we dan meteen ook onze parkeersensoren vooraan mee. Het enige dat dan nog overblijft is automatisch dimmende spiegels en ook die vind je niet als individuele optie terug. In de plaats daarvan zitten ze vervat in het ‘Pack Comfort Plus’ van 910 euro, dus ook dat moet erbij.

Optiefans Audi A3 2024

Het fijne is dat we daarvoor allemaal niet hoeven te upgraden naar de hogere uitrustingsniveaus want alles valt gewoon toe te voegen aan de basis-Attraction met de basismotor. Toch blijven we een klein beetje op onze honger zitten want daardoor eindigt onze A3 met een uiterlijk dat een premiumproduct misschien net niet waardig is. Daarom trakteren we onszelf op één toetje: de 17-inchvelgen van de Advanced-versie voor 830 euro, waarmee we toch mooi 270 euro besparen ten opzichte van het volledig aanvinken van die versie… Al missen we dan wel het iets andere radiatorrooster en de grijsgelakte bumperdelen van die Advanced maar goed: details.

De totaalprijs voor onze ideale Audi A3: 35.119,99 euro.

Is hij daarmee z’n geld waard, of ga je liever elders shoppen in het premium C-segment? Laat het ons weten in de comments!

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws