
Audi brengt een stukje Belgische trots mee naar het Autosalon van Brussel 2023: de vernieuwde e-tron, die voortaan als Q8 e-tron door het leven gaat. Verder vallen er ook conceptcars te zien en kortingen te rapen.
Audi neemt tijdens de Brussels Motor Show in paleis 11, waar ook de rest van de D'Ieteren-merken zullen staan, ongeveer 1.000 vierkante meter in en vult die ruimte met maar liefst 14 verschillende modellen. De focus ligt - hoe kan het ook anders - sterk op elektrificatie, met vooral plug-in hybride of volledig elektrische modellen die te zien zullen zijn. Niet voor niets: dat geëlektrificeerde aanbod maakt intussen de helft van de verkopen uit bij het Duitse premiummerk.
Made in Belgium
Veel primeurs heeft Audi niet om voor te stellen op het Salon, maar er is wel eentje te zien die wat Belgische trots opwekt: de nieuwe Audi Q8 e-tron, de faceliftversie van het eerste volledig elektrische model van het merk dat nog steeds in Vorst (Brussel) van de band rolt. Dankzij een groter accupakket en een verbeterde aerodynamica neemt het rijbereik van de Q8 e-tron toe tot 582 km in de SUV en tot 600 km in de Sportback. Voor zijn saloncondities biedt Audi optievouchers aan van 1.250 tot 10.000 euro afhankelijk van het model, overnamepremies van 500 tot 10.000 euro, goed uitgeruste Audi Sport Editions voor de A1, A3, Q2 en Q3 en een gratis laadpaal bij een plug-in hybride of een elektrische wagen. Heb je die al, dan krijg je 500 tot 700 euro korting.

Naast het huidige gamma zullen er ook twee conceptcars te zien zijn op de Audi-stand van het Autosalon van Brussel 2023, al zijn het geen primeurs: de A6 e-tron concept en de Skysphere concept. De A6 e-tron concept is de voorbode van de elektrische berline van Audi die in 2024 op de markt komt en een rijbereik tot 700 km moet halen. De Skysphere is wat specialer, met een variabele wielbasis waarmee je kan kiezen tussen een 'Sports'-modus en een 'Grand Touring'-modus, afhankelijk van de zin van de chauffeur om zelf te rijden of om zich door de auto te laten vervoeren.
Recente reacties
Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 T Facelift (2023)
Als ex-eigenaar van tientallen BMW's, Mercedessen en Audi's kan ik in eer en geweten melden dat de...
Door Kurt Alen 2 dagen geleden
Mercedes-AMG C 63 S E Performance geprijsd: dit kost de hybride C-Klasse AMG (2023)
Een AMG zou ik kopen voor de V8 motor . Nu ze overschakelen op een 4 cyl met batterij, gooien ze...
Door Joeri de smet 2 dagen geleden
Zeg niet Land Rover: Defender, Discovery en Range Rover nu afzonderlijke merken
Fun fact: Het splitsen van de modellen in submerken doet al de ronde sinds de introductie van de...
Door Yvesw 2 dagen geleden
Toyota Yaris krijgt meer hybridekracht na modeljaarupdate (2023)
Waar lees je dat die meer zou verbruiken?
Door Joram 3 dagen geleden