Column YW: De Franse cavalerie is terug!

banner_1

Het jaar 2014 loopt met de zon op de voorruit ten einde. Tijd om met de laatste noodinkopen - lees: eieren - in de koffer te reflecteren over het voorbije jaar. Een jaar waarin de Fransen merken vooral een blijvend indruk hebben nagelaten.

Het is een jaarlijkse gewoonte, om aan mijn wederhelft te vragen wat nu de wagens zijn die haar het meest zijn bijgebleven. Haar antwoord dit jaar varieerde van 'die elektrische Polo' (eigenlijk een Golf), tot 'die Peugeot 508 stationwagen' (eigenlijk de 308 SW). Ja, ze heeft wat problemen met afmetingen in te schatten. Daarom dat we nu ook in de koffer genoeg eieren hebben om een Frans leger te voederen.

Toch was het opvallend te noemen hoeveel Franse wagens in haar lijstje stonde. Want van de Peugeot RCZ R was ze helemaal weg en de Citroën C4 Cactus zou ze nog als familiewagen durven aanschaffen. En ik moet ze - zoals zo vaak - gelijk geven. Dit jaar was het jaar van de Franse constructeurs. Een periode waarin merken zoals Renault, Peugeot en Citroën een blijvende indruk konden nalaten.

Denk maar niet dat het komt omdat andere merken een zwak jaar hebben gehad. 2014 was voor autoliefhebbers een enorm sterk jaar. Van de ultieme bruikbare Hot Hatch, de Audi S1, tot de excessieve weelde in de Rolls-Royce Wraith. Van de gorgelende F-Type Coupé tot de stijlvolle Mercedes S-Klasse Coupé. Iets normaler was er ook in overvloed, want de Hyundai i20 kon sterk overtuigen, de Kia Soul is best geinig en de Jeep Renegade is misschien de beste Jeep ooit gemaakt.

Toch staan ze niet in mijn lijst van 2014. Want ook bij mij zwaait de Drapeau Tricolore zwierig door de wind en echoot de Marseillaise door het hoofd. De Fransen zijn de absolute winnaars. De Peugeot 308 was ongeacht de motorisatie, lengte, uitvoering en kleur gewoonweg een goede wagen. De Peugeot RCZ R laat me nu al de tweedehandswebsites afschuimen en de Twingo was de lolligste A-segmenter dat ik ooit heb gereden. De echt eindbaas heeft echter twee chevrons op zijn carrosserie (en nog een hoop andere spullen). Want Citroën heeft er met de C4 Cactus voor gezorgd dat de Franse cavalerie terug op volle kracht draait. Klaar om saaie Duitsers, goedkope Tsjechen en kwaliteitsvolle Aziaten te bekampen.

De Cactus is zowat het geheime wapen van de Fransen. Niet omdat het de beste wagen ooit gemaakt is - verre van -, wel omdat die rakker een toonbeeld is van waar Franse constructeurs sterk in zijn: gewoonweg lollige wagens maken. Generaal C4 Cactus, met majoor 308 en korporaal RCZ R in zijn kielzog. We hebben zwakkere legers gekend bij onze zuiderburen...

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
PILL 22:10
afbeelding van PILL

innovators en early adaptors zijn de Fransen steeds geweest en zijn ze nu nog. Groot verschil met de Duitse Late adaptors en the laggards uit het Oosten

Rob 13:45
afbeelding van Rob

Het grote gemis vind ik toch wel de afwezigheid van grote Franse sloepen. Ik wil een nieuwe C6, Safrane, 607, Vel Satis!

Gelukkig heeft Renault die gigantische Espace, dat is een goed begin ;-)

Techno Patat 15:18
afbeelding van Techno Patat

Espace en Gelukkig zet ik zelden in dezelfde zin, behalve dan met 'heb je 'em weggedaan' ertussen :D. Maar goed, smaken verschillen gelukkig :P!

Kevin 11:46
afbeelding van Kevin

Zone grote fan ben ik nu niet van de Cactus en dergelijke wagens. Maar de Peugeot 308 kan mij dan toch wel bekoren... Zeker de GT versie, in spanning afwachten op een GTi. Laat maar komen die handel, was een schone concept vorig jaar op het salon. Zelf heb ik een paar keer met de 207 van mijn nicht gereden, maar dat is het toch niet helemaal dus, maar ja das al weer een paar jaar geleden uiteraard. Ook Renault vind ik best aan een goed offensief bezig. De welliswaar verouderde Megane en Languna vind ik zeer mooie wagens nog steeds, en ik kijk uit naar hun nieuwe modellen die dit jaar voorgesteld gaan worden, als ook de nieuwe RS01 in race's (wsr.) Maar de Espace is nu toch ook niet wat ik zoek in een wagen.... Hij is mooi, maar ik zou hem zelf nooit gaan opzoeken als ik een nieuwe wagen zou zoeken....

Techno Patat: al een chance dat meningen verschillen e, de wereld zou maar saai zijn als iedereen van dezelfde wagens zou houden :p

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws