
In de lijn van de Formula E races wil Extreme-E een gelijkaardige competitie opzetten, maar dan offroad. Gedaan met brullende motoren in de woestijn vanaf 2021?
Voorlopig is er nog niet veel te vinden rond Extreme-E, een raceserie die zelf stelt dat ze vanaf 2021 elektrisch offroad willen gaan racen. Daarvoor gaan ze gebruik maken van elektrische concept cars die tot hun limiet gepusht worden op onherbergzaam gebied. Het idee gaat uit van de man die ook al met het Formula-E concept op de proppen kwam.
vanop een schip
Het bijhorend filmpje is leuk, al lijkt het eerder om een game te gaan, dan om real-world stuff. En toch, is het realistischer dan je denkt. Extreme-E wil gebruik maken van een knock-out systeem, waarbij tweemaal zes teams het in twee reeksen tegen elkaar opnemen, met nadien kwartfinales, halve finales en dan een uiteindelijke winnaar. Die opzet verschilt niet heel veel van de rallycross series zoals we ze kennen, al is het de bedoeling dat er dus met elektrische voertuigen over een traject van 6 tot 10 kilometer wordt gereden.
Het klinkt allemaal wat vreemd, want hoewel de organisatoren de Global Warming met deze reeks in de spotlights willen zetten, zeggen ze toch te gaan rijden door pure landschappen als de noordpoolcirkel, de Sahara woestijn, het Amazonewoud en wat eilanden in de Indische Oceaan. Dat lijkt ons niet helemaal te stroken, ook al verbrand je dan geen fossiele brandstof. Als centrum van Extreme-E wordt de Sint-Helena gekozen, een voormalig onderzoeksschip dat werd omgebouwd tot varende garage.
Recente reacties
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
kamp zoweinigmogelijkcontrole maar als het dan toch moet kamp trajectcontrole
Door Jan De Groote 21 uur geleden
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
trajectcontroles, véél rustiger rijden. Bij flitspalen stampen ze op hun rem wat zeker de...
Door markske 23 uur geleden
Het rommelt in Europa: E-Fuels dan toch geldig na 2035 en Euro 7-norm op de schop?
het kleine europa is vooral bezig zijn burgers te wurgen. De rest van de wereld doet rustig verder...
Door suskewiet 1 dag geleden
Rijtest: BMW 220i Coupé (2023)
Voor dat geld is de nieuwe Toyota Gt 86 steeds de betere keuze Meer pk, manueel en meer rijplezier...
Door Yves 1 dag geleden