
Met oneven getallen voor de klassieke modellen en even getallen voor elektrische hoopt Audi meer duidelijkheid te scheppen. En net nu wij eindelijk begonnen te snappen waar die 30 TDI en 50 TFSI voor staan...
In een gesprek met het Britse Autocar heeft Oliver Hoffmann, technisch directeur bij Audi, laten verstaan dat Ingolstadt zijn modelbenaming in de toekomst helemaal anders wil indelen. Waar A1 tot en met A8 staan voor klassieke modellen en Q1 tot en met Q8 voor SUV’s, wordt er vandaag met de toevoeging ‘TDI’, ‘TFSI’, ‘TFSI e’ of ‘E-Tron’ aangegeven of de Audi in kwestie op diesel of benzine rijdt, een plug-inhybride of volledig elektrisch is.
Even versus oneven
Maar die modelbenaming wordt in de toekomst helemaal anders, zo laat Ingolstadt verstaan. “Even getallen in de modelbenaming zullen in de toekomst alleen nog verwijzen naar volledig elektrische modellen”, aldus Hoffmann. Die verandering zal geleidelijk worden doorgevoerd. Wanneer de elektrische A6 E-Tron bijvoorbeeld op de markt verschijnt, zal de huidige A6 met verbrandingsmotoren een update krijgen, inclusief naamsverandering naar A7. Op dit moment doet Audi al iets gelijkaardigs met de Q3 (met verbrandingsmotoren) en iets grotere elektrische Q4 E-Tron. De aankomende Q6 E-Tron zou zich op dezelfde manier moeten verhouden tot de bestaande Q5.

“De structuur voor onze klanten moet duidelijk zijn”, zegt Hoffmann. “In de toekomst zal de A6 duidelijk een elektrische auto zijn. Een A6 E-Tron dus, net als de Q6 E-Tron. Maar als er iemand “Q6” zegt, weet je meteen dat het om een elektrisch model gaat. Je hoeft dus niet nog eens “E-Tron” te zeggen”. De bedoeling is dus dat het suffix ‘E-Tron’ subtieler zal worden gebruikt, denkt Autocar. Net zoals dat vandaag al voor ‘TDI’ en ‘TFSI’ het geval is. Die A4 Avant 2.0 TDI die daar nog ergens op je oprit staat? Die heet dus binnenkort A5 Avant 35 TDI. Denken we.
Recente reacties
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 15 uur geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 19 uur geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 1 dag geleden
Elektrische Lancia Ypsilon toont eerste stukje interieur… maar wat is het?
de mijna staat al 7 jaar in de garage,samen met het laadstation, met keuringsrapport en medeweten...
Door andre123 1 dag geleden