Zit jij ook al sinds de eerste plaatjes van de ID. Buzz te wachten op een camperversie? Dan kan je blijkbaar lang wachten, want volgens Volkswagen hoef je alvast niet op iets dergelijks te rekenen voor het einde van dit decennium. De reden is simpel: ze merken gewoon nog geen vraag naar elektrische campers.
Volkswagen heeft tegenwoordig van al zijn busjes een camperversie in de catalogus, op één busje na. Zo hebben de Caddy, de Transporter en zelfs de Crafter elk een California-afgeleide maar dat geldt niet voor de ID. Buzz. Dat werd vooral gestoken op het grotere gewicht van het elektrische model, waardoor de extra uitrusting de grenzen van een B-rijbewijs zou gaan aftasten. Die grenzen lijken echter opgetrokken te gaan worden waardoor je met een elektrische camper tot 4,25 ton zal mogen gaan, maar zelfs dan zien ze zo’n ID. Buzz California nog niet zitten bij Volkswagen.
Niet elektrisch, wel hybride
In een gesprek met het Britse Autocar heeft Lars Krause, de marketingbaas van het merk, zich namelijk uitgesproken over de komst van zo’n Volkswagen ID. Buzz California. Hij bevestigde nog eens dat we die niet meteen hoeven te verwachten, al ligt dat volgens hem niet zozeer aan problemen om het gewicht binnen de perken te houden. In de plaats daarvan verklaart de topman dat ze uit marktanalyse en uit rondvragen bij hun klanten gemerkt hebben dat er gewoon nog geen vraag is naar zuiver elektrische kampeerbusjes. Volgens Krause zou die vraag er misschien wel nog kunnen komen maar dat ziet hij niet gebeuren voor pakweg 2030, dus dit decennium hoeven we met andere woorden niet op een ID. Buzz California te rekenen.
Terwijl een aantal andere fabrikanten dus wel al bezig zijn met elektrische campers — zoals Mercedes met de EQT Marco Polo of Opel met de Zafira-E Life Crosscamp — houdt Volkswagen de bal nog even af. Dat wil echter niet zeggen dat ze geen heil zien in elektrificatie voor hun kampeerbusjes, wel integendeel. Zo gaven ze vorig jaar al een voorsmaakje van een California-versie voor de T7 Multivan plug-inhybride en die beloofden ze nog in de loop van 2024 effectief op de markt te brengen.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 13 uur geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 17 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 22 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden