Peugeot heeft zijn elektrische personenbusje vernieuwd, de e-Traveller. Die zoekt aansluiting tot de rest van het gamma met frisse looks, en pakt zowaar uit met een iets groter rijbereik dan voorheen… Al moet je dan wel de juiste versie kiezen.
Er waar een wind van vernieuwing door het busjesgamma van Stellantis en dat geldt ook voor Peugeot. Daar werden de (e-)Partner en de (e-)Expert een paar weken geleden nog maar vernieuwd, dus het was slechts een kwestie van tijd voor de personenversies eraan moesten geloven. Dat begon vorige week al met de e-Rifter, en nu is ook diens grote broer aan de beurt.
Bestelbusneus
Dit is dus de e-Traveller in gefacelifte vorm, al moet je best goed kijken om te zien dat het niet om een e-Expert in een chic kleurtje gaat. In tegenstelling tot de vernieuwde e-Rifter krijgt de e-Traveller namelijk geen blokjesgrille om meer op de andere personenwagens te gaan lijken, maar houdt hij vast aan de neus van de bestelbusjes. Zo lopen de koplampen met LED-klauwen aan weerszijden over in een gesloten grilletje door middel van drie zwarte sierdelen. De bumper bevat wel nog de nodige koelsleuven, maar ook die zijn identiek aan wat we al van de e-Expert kennen. Het plaatje wordt afgewerkt met Peugeots nieuwe logo op het front terwijl de merknaam achteraan voluit over de kofferklep gesmeerd wordt.
Ook onderhuids blijft alles best herkenbaar, want de Traveller zal nog steeds uitsluitend met een ‘e’-tje voor zijn naam besteld kunnen worden. Zo maakt elk exemplaar gebruik van een elektromotor met 136 pk, die zijn stroom haalt uit een accu van ofwel 50 ofwel 75 kWh. Die motor doet zijn werk volgens Peugeot wel iets efficiënter dan voorheen, al is het resultaat enigszins verwarrend. Zo haalt de versie met grote batterij tegenwoordig 350 kilometer in plaats van de 330 van voorheen, maar de 50 kWh-accu bleek tijdens zijn laatste WLTP-metingen blijkbaar maar goed voor 224 kilometer waar die voorheen 230 kilometer kon bieden. Beide batterijen laten zich laden aan snelheden tot 100 kW, waarmee de kleine in 38 minuten naar 80 procent capaciteit gaat en de grote in 45 minuten.
Van het interieur krijgen we nog geen beelden te zien, al belooft Peugeot wel dat de e-Traveller een nieuw bestuurdersdisplay en infotainmentscherm krijgt. De cijfers tonen dan weer aan dat het busje even handig blijft als voorheen, met 1.500 liter bagageruimte wanneer er 9 stoelen gemonteerd zijn tot 4.900 liter met enkel de voorste zitrij op z’n plek. Prijzen weten we op dit moment nog niet.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 18 uur geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 22 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden