Officieel: nieuwe Mercedes-AMG E 53 vult zescilinder aan met elektrokracht (2024)

Mercedes-AMG E 53 Hybrid 2024

Presenteert Mercedes een nieuw model, dan is het maar een kwestie van tijd voor de AMG-afdeling zich mag moeien. Dat geldt ook voor de kersverse E-Klasse, die nu zijn eerste sportieve variant mag verwelkomen… En jawel: die mag meteen rekenen op plug-inhybride hulp.

Bij de lancering van zijn nieuwe C-Klasse maakte Mercedes een schokkende belofte: geen enkele versie zou meer dan vier cilinders krijgen, ongeacht hoeveel A’s, M’men of G’s er in zijn naam stonden. Zo geschiedde ook, want instap-AMG C 43 doet het met een 2.0-liter viercilinder en krachtpatser C 63 vult diezelfde motor aan met elektrokracht. Je zou dus durven denken dat de Duitsers hetzelfde doen met hun nieuwe E-Klasse, maar nee hoor.

De pk’s van een E 63 S

Dit is namelijk de gloednieuwe Mercedes-AMG E 53 en jawel: die beschikt gewoon over een zescilindermotor. Net als bij de uitgaande E 53 is dat nog steeds een 3.0-liter grote zes-in-lijn, al wordt die wel een stukje krachtiger. Zo hoest de benzinemotor op zich al 449 pk op, waarmee hij 14 paarden sterker is dan zijn voorganger. Daar blijft het echter niet bij, want de verbrandingsmotor krijgt gezelschap van een elektromotor met 163 pk. Het eindresultaat is 585 pk en 750 Nm koppel op de vier wielen — of zelfs kortstondig 612 pk indien je hem met het AMG Dynamic Plus-pakket bestelt.

Mercedes-AMG E 53 Hybrid 2024

Dat zijn dus net zoveel pk’s als de vorige E 63 S uit zijn V8-blok pompte. Dat merk je ook enigszins aan de prestaties, al gaan die nog net niet zover als je zou denken. Zo gaat de nieuwe E 53 Hybrid 4MATIC+ — zoals die voluit heet — naar de 100 km/u in 3,8 seconden als sedan en in 3,9 seconden als break. Daarmee is hij wel 0,7 seconden sneller dan de uitgaande E 53 maar de vorige E 63 S deed dat sprintje vier tienden sneller met hetzelfde vermogen. Dat heeft vermoedelijk wat te maken met de extra kilo’s die deze plug-inhybride in de strijd gooit, al zou je daar dankzij ‘AMG Ride Control’-dempers en een AMG-sportremsysteem niet al te veel last van mogen hebben. Moet het toch sneller, weet dan dat er ook nog een E 63-versie in de pijplijn zit.

Ruim 100 km elektrisch

Die extra elektrokilo’s hebben echter nog een nut naast meer vermogen genereren. Achterin vind je namelijk een accu van 28,6 kWh waarvan iets meer dan 21 kWh’tjes effectief gebruikt kunnen worden. Dat moet genoeg zijn om tot 101 kilometer op stroom te kunnen rijden met een E 53 Limousine, of tot 97 kilometer met een Estate. Net als bij de reguliere plug-inhybride varianten van de E-Klasse kan je die accu snelladen tot 60 kW, waarmee hij in 20 minuutjes terug voor 80 procent vol zit.

Mercedes-AMG E 53 Hybrid 2024

Van buitenaf zou je deze AMG-versie echter niet mogen verwarren met zo’n reguliere stekkerversie want zowel de break als de berline krijgen een grille met verticale lamellen, een grotere spoorbreedte op de vooras met bijhorende, verder uitgeklopte wielkasten, eigen voor- en achterbumpers en een nieuwe diffuser met in totaal vier uitlaatpijpjes. Binnenin zit alles eveneens in een AMG-jasje, net als het infotainmentsysteem dat tegen een meerprijs de vorm aanneemt van Mercedes’ drieschermige ‘Superscreen’. Wat je er allemaal voor over moet hebben, is op dit moment nog niet bekend.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws