De donkere tweelingbroer: Exige Scura

Ondanks het feit dat Lotus vrij unieke wagens bouwt en de eigenaren een opvallende automobiel onder de bips geschoven krijgen vinden ze het daar in Norfolk nodig om de ene special edition na de andere de wereld in te sturen. In Tokyo debuteert de Exige Scura die z'n naam aan de Italiaanse vertaling van 'donker' dankt. Een donkerder uiterlijk, licht gewijzigde voorbumper en achterspoiler zijn de grootste verschillen met je bekende Exige S. Een meer circuit gefocussed chassis met een aantal nieuwe gimmicks moeten deze gelimiteerde oplage van slechts 35 stuks de moeite waard maken.

 

Het zou de ultieme auto moeten zijn voor de hardcore circuitgebruiker, enkel ervaren rijders zouden het volle potentieel uit deze Scura kunnen halen. Waarom ze dan net hier de 'Launch Control' en 'Variable Slip Traction Control' systemen introduceren ontgaat me een beetje. De twee weg instelbare Öhlins dempers met Eibach vering lijken me dan weer wel spek naar de bek van de circuitgebruiker. Voor de motorisatie moet de gekende 1.8 Toyota krachtbron mét kompressor en lichter vliegwiel zorgen, hier in de uitvoering zoals we die kennen uit de 260Cup met, hoe raad je het, 260pk. Een zoveelste vermageringskuur werd bereikt door het gebruik van nóg meer carbon, zowel aan de buitenkant als in het interieur. Voor de grip moeten Yokohama rubbers zorgen die voor de gelegenheid rond lichtgewicht matzwarte gesmede wielen liggen.

Slechts 35 orders zullen dus effectief leiden tot een levering en dit voor €60.000 in België. De Japanners krijgen al helemaal een special edition want daar wordt de Scura omgedoopt tot 'Stealth'.

Lotus Exige Scura
Lotus Exige Scura
Lotus Exige Scura

Lotus Exige Scura

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws