Als de Europese Commissie zijn ambitieuze wetsvoorstellen doorgevoerd krijgt, ontsnappen ook merken met lagere verkoopvolumes niet meer aan de strengere CO2-normen. Tot nu toe kregen ze van Europa een uitzondering.
In de nieuwe, ambitieuze plannen van de Europese Commissie om de hele Europese Unie tegen 2050 klimaatneutraal te maken, worden de doelstellingen voor nieuwe auto’s verscherpt. Tegen 2030 moeten ze 55 procent minder uitstoten dan vandaag het geval is (gemiddeld 95 g/km), vijf jaar later moet dat 100 procent zijn. Concreet mogen nieuwe auto’s dan geen CO2-uitstoot meer veroorzaken.
“Derogatie”
Als de plannen van de Commissie worden goedgekeurd door de Europese lidstaten en het Europees Parlement, dan betekent dat een flinke verstrenging van de huidige plannen. Daarin voorzag Europa een uitzondering voor kleinere constructeurs die per jaar minder dan 10.000 voertuigen aan de man brachten. Die uitzondering wordt vanaf 2030 geschrapt. Alleen merken die jaarlijks minder dan 1.000 auto’s verkopen, ontspringen nog de dans.
Concreet betekent dit dat ook supercarconstructeurs als Ferrari en Lamborghini niet meer aan de strenge regels ontsnappen. Volgens cijfers van analysebureau JATO Dynamics verkocht Ferrari vorig jaar in 26 EU-lidstaten in totaal 4.196 auto’s. Concurrent Lamborghini geeft geen specifieke Europese cijfers, maar verkocht vorig jaar wereldwijd 7.430 auto’s, waarvan er al bijna 1.000 naar Duitsland en Italië gingen.
Hybride respijt
Hoewel beide merken langzaamaan een hybridestrategie ontwikkelen, zullen ook zij dus een versnelling hoger moeten schakelen. De hybridestrategie geeft hen respijt tot 2030, maar als Europa de plannen doordrukt, is het daarna zelfs onherroepelijk gedaan met de hybride V8 en V12. Want vrijwillig minder dan 1.000 auto’s verkopen? Dat is uiteraard geen optie.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden