Maserati GT2 Stradale is meer dan gewoon een dikkere MC20 (2024)

Maserati GT2 Stradale 2024

Maserati heeft er een nieuwe supercar bij en nee, dat is niet gewoon een iets sterkere MC20. Of toch niet helemaal, want deze GT2 Stradale moet vooral doen denken aan Maserati’s GT2-racewagen… Op één verschil na: hiermee mag je je wél op de openbare weg vertonen.

Maserati mag zich dan in woelige wateren bevinden, voorlopig houden ze gewoon hun uitgestippelde koers aan. Zo komt de nadruk bij het merk steeds meer te liggen op elektrificatie enerzijds en natuurlijk app de hogere segmenten anderzijds. Zo pakten de Italianen al uit met hun eerste supercar in decennia, de MC20, en iets later kreeg die er zelfs een extremer broertje bij onder de noemer MCXtrema. Daarmee mocht je dan wel enkel het circuit op, dus wat als je iets tussen de twee in wil?

Minder gewicht, (iets) meer vermogen

Dan heeft Maserati nu een antwoord voor je klaar, want dit is de GT2 Stradale. Die ziet er van buitenaf dan wel uit als een MC20 met wat extra carbon erop gekleefd, maar gelukkig is hier heel wat meer dan dat aan de hand. Zo vertrekt de nieuwkomer van hetzelfde koolstofvezel moncoque-chassis als Maserati’s échte GT2-racewagen en krijgt hij ook diens grotere luchthappers in de voorklep en de flanken mee. Ook de bumpers zijn anders en samen met het extra vleugelwerk zorgen die voor tot 500 kilogram extra neerwaartse druk ten opzichte van de MC20. Daarnaast is de GT2 Stradale ook de volle 60 kilogram lichter, goed voor een totaal van 1.365 rijklare kilo’s.

Maserati GT2 Stradale 2024

Die kilo’s worden ook in beweging gebracht door wat extra pk’s, al blijft de winst bescheiden. Zo krijgt de GT2 nog steeds de bekende 3.0-liter Nettuno-V6 mee maar Maserati pompt hier geen 730 pk uit zoals bij pakweg de MCXtrema. In de plaats daarvan houdt de GT2 Stradale het op 640 pk, tien stuks meer dus dan wat de gewone MC20 weet te bieden. Het resultaat is een 0-naar-100-tijd van 2,8 seconden — een tiende sneller dan het civielere broertje — en een topsnelheid van 324 km/u, maar het grootste verschil moet je natuurlijk in het bochtenwerk gaan voelen. Zo belooft Maserati dat deze GT2 Stradale de volle 5 seconden sneller over het Balocco-testcircuit raast dan een MC20 dat doet.

Schakel-LED’s op je stuur

Dat dankt hij niet alleen aan minder gewicht en meer spoilerwerk, maar ook aan zijn specifieke ophanging en Brembo-remmen. Die laatste kan je trouwens nog potenter maken door één van Maserati’s sportpakkertjes te kiezen: het Performance Pack en het Performance Pack Plus. Die bevatten allebei koolstofkeramische remschijven, een elektronisch sperdifferentieel en minder ingrijpende tractiecontrole maar de ‘Plus’ stoomt je GT2 Stradale nog net wat meer klaar voor het circuit met bijvoorbeeld vierpuntsgordels en brandblussers.

Maserati GT2 Stradale 2024

Wie minder gewicht zegt, zegt natuurlijk ook minder luxe en jawel: vanbinnen is deze GT2 Stradale wat Spartaanser dan je MC20. Het blijft echter allemaal best leefbaar want een digitaal bestuurdersdisplay en een infotainmentscherm zijn nog steeds van de partij, net als een inductielader voor je smartphone. Daarnaast krijgt de GT2 Stradale een uniek setje sportstoelen mee en een setje LED’s bovenin het stuurwiel, die je via een kleurencode laten weten wanneer je moet schakelen… Net als bij racewagens dus. Wat je ervoor moet neertellen, geeft Maserati nog niet mee.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws