
Na klein volgt groot. Ford past het recept van de Fiesta ST Edition toe op de Focus ST. Onder de noemer ‘Track Pack’ krijgt het model met het blauwe ovaal een verlaagde ophanging, regelbare KW-schokdempers en sportzetels. De perfecte match?
In 2021 kondigde Ford de komst van de Fiesta ST Edition aan. Een speciale versie met beperkte productie die ontstond uit de liefde van sommige markten (zoals Groot-Brittannië) voor de kleine hot hatch. Intussen heeft Ford het einde van de compacte B- en C-segmenter aangekondigd. Om die bittere pil makkelijker door te slikken geeft Ford zijn Focus ST nog een Track Pack mee. Nog eentje om het af te leren?
Fordlift
Om een open deur in te trappen: de Ford Focus ST Track Pack is gebaseerd op... de nieuwe Ford Focus ST. We zeggen ‘nieuw’, want de C-segmenter kreeg recent een facelift. Die kun je gerust discreet noemen: de nieuwe lichtsignatuur omrandt het volledige lichtblok, de achterlichten werden gewijzigd en het nieuwe, grotere radiatorrooster zet voortaan het Ford-logo centraal.

Om het plaatje compleet te maken, deelt deze Track Pack het interieur met de andere Focus ST-modellen. Zo wordt het vernieuwde dashboard gedomineerd door het 13,2 duim grote SYNC4-infotainmentsysteem. Dat bedient nu ook de klimaatregeling. Tot slot zijn de sportzetels met geïntegreerde hoofdsteunen een mooie toevoeging, vooral wegens het extra zitcomfort en de zijdelingse steun die ze bieden.
Zwart op grijs/groen/rood/wit
Daarnaast onderscheidt het Track Pack zich nog door een koetswerkkleur in Mean Green, Agate Black, Fantastic Red, Magnetic of Frozen White en zwarte elementen zoals het dak, de achtervleugel en de spiegelkappen. Zelfs de velgen krijgen deze kleur maar zijn allesbehalve nieuw: ze zaten al in de Ford-accessoirecatalogus en verlagen trouwens het velggewicht met 10 procent.

Nog op vlak van prestaties is er specifiek voor Ford ontwikkeld Pirelli P Zero Corsa-rubber. Net daarachter huizen Brembo-remmen die voorzien zijn van rode remklauwen met vier zuigers. Zullen we je een geheim verklappen? Die komen eigenlijk rechtstreeks van de Mustang Mach-E GT. Maar dat heb je niet van ons...
Gewijzigde ophanging
Blijft het alleen bij esthetische wijzigingen? Natuurlijk niet: gelukkig heeft het Belgische ontwikkelingsteam van Ford in Lommel zijn zegje mogen doen. En dat zegje ging over de ophanging. Net als bij de kleine Fiesta ST worden de veerpoten van de Focus ST versterkt met schokdempers van KW Automotive. Die zijn bovendien volledig regelbaar (12 standen voor het inveren, 16 voor het uitveren).

Daar houdt het niet bij op voor Ford, want bij gewijzigde dempers horen ook andere veren. Die zijn korter en 50 procent stijver, en verlagen de hot hatch met 10 millimeter (hoewel je uiteindelijk met een sleutel nog tot 15 millimeter kunt gaan). Die sleutel zit in een handig doosje, samen met de adapter om de schokdempers te regelen en een praktische gids met vier ‘voorinstellingen’.

Onstilbare honger
Plakkerig rubber, grote remmen en een volledig andere ophanging, dat is spek naar de bek van elke circuitliefhebber, niet? Jazeker, maar dat is niet alles. Ford heeft deze hot hatch niet alleen voor biljartvlak asfalt ontwikkeld.
De toevoeging van de schokdempers, ongeacht hun instelling, voegt verrassend veel comfort toe aan het rijgedrag van de Focus, die daar nooit echt om bekend stond. Hier voel je dat er wat meer controle is toegevoegd en dat die altijd onverstoorbaar blijft. Het Pirelli-rubber blijft op die manier altijd in contact met het asfalt, wat deze Focus ST de perfecte dosis grip geeft.

De Ford is altijd een van de aangenaamste hot hatches geweest, en dit Track Pack draait het volume op elf. De ST transformeert daardoor in een beest met onstilbare honger, bocht na bocht en rechte lijn na rechte lijn. Je hebt het al door: wij zijn fan.
Conclusie
Het Track Pack is voor Ford een schot in de roos. De Focus ST is niet alleen een van de meest opzwepende hot hatches op de markt, maar het Track Pack perfectioneert bovendien het chassis, het weggedrag en het comfort. En dat alles voor de bescheiden som van 3.675 euro. Althans, dat is de meerprijs bovenop een Focus ST...

Specificaties
2.3 turbobenzine, vier-in-lijn
280pk
420 Nm
6-bak, manueel
voorwiel
250 km/u
€ 48 105.00
€ 44 430.00
5.70 sec
7.80 L/100km
358 L
1 320 L
180 g/km
Recente reacties
Zeg niet Land Rover: Defender, Discovery en Range Rover nu afzonderlijke merken
Die sub-merken, moeten we dat zien zoals Seat...
Door John 7 uur geleden
Officieel: Lexus LBX is kleinste Lexus ooit (2023)
De LBX lijkt inderdaad vooral een Europees kindje, in Japan gaan ze hem ook verkopen maar het is...
Door Joram 16 uur geleden
Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 T Facelift (2023)
Ik sluit me VOLLEDIG aan bij Kurt. Heb ook enkele BMW's en 4 Audi's gehad. Degelijke wagens,...
Door Marc Van Oost 18 uur geleden
Officieel: Lexus LBX is kleinste Lexus ooit (2023)
Speciaal model voor Europa? persoonlijk zit ik niet te wachten op nog een suv , ik wacht nog...
Door Jean 20 uur geleden