Dit kost de duurste Dacia die je kan samenstellen: nog steeds betaalbaar?

Duurste Dacia Duster 2024

Wie Dacia zegt, zegt betaalbaar toch? Met die vraag op zak trokken wij richting Dacia-configurator, klaar om helemaal los te gaan met onze virtuele centen… Dus wat denk je: als je letterlijk alles wat je kan bedenken op een Duster steekt, eindig je dan nog steeds met een verrassend betaalbare auto?

Je hebt het vast ook al gemerkt: het Dacia van vandaag is niet meer het Dacia van pakweg tien jaar geleden. Toen was zowat het enige verkooppunt van het merk de lage prijs, maar tegenwoordig is Dacia veel meer dan enkel een budgetmerk. Zo kan je hun gemiddelde model in een avontuurlijker of net chiquer jasje steken als je dat wil, kan je er flink wat luxesnufjes op krijgen en kan je hem zelfs trakteren op een resem leuke accessoires. Tijd dus om even te kijken wat er gebeurt als je letterlijk al die zaken op de duurste Dacia steekt — je weet wel, voor de wetenschap.

Hybride-Duster

Om te beginnen gaan we dus op zoek naar de Dacia met de hoogste basisprijs, en dat blijkt de nieuwe Duster te zijn. Daarvoor moet je in zijn goedkoopste vorm 18.990 euro over hebben maar naar die goedkoopste vorm zijn we in dit geval dus niet op zoek. Wij scrollen door naar het andere uiteinde van de configurator want daar staat het ‘Extreme’-uitrustingsniveau, dat met zijn startprijs van 23.990 euro het duurste van het gamma is. Op motorisch vlak is de nieuwe hybride aandrijflijn dan weer het prijzigst dus ook die vinken we aan, waardoor onze Dacia dan 27.690 euro gaat kosten.

Duurste Dacia Duster 2024

Dan heeft je Duster Hybrid 140 Extreme echter wel nog een gratis witte lak over zijn koets, dus dat kunnen we niet laten gebeuren. In de plaats daarvan steken we hem in het stoere ‘Korstmos Kaki’ voor 550 euro — want duurder dan dat wordt een kleurtje niet bij Dacia. Op velgenvlak leggen we dan weer graag nog 250 euro neer om de standaard 17-inchers te vervangen door 18-inchers. Vervolgens krijg je drie optiepakketten voorgeschoteld en je raadt het al: die vinken we allemaal aan. Zo beschikt onze droom-Duster voor 450 euro over een 360°-parkeercamera en een dodehoekwaarschuwing, voor 750 euro over een 10,1-inch touchscreen met navigatie een draadloze smartphonelader en voor 320 euro over verwarmde voorzetels en een verwarmd stuur.

Treeplanken en een dakrek

Het leukste moet dan echter nog komen: de accessoires. Dat zijn er tegenwoordig zo veel dat we ons beperken tot de zaken waar je dagelijks mee kan rondrijden — dus de dakkoffer of het heerlijke Sleep Pack slaan we over. Volg dus even mee: voor 737 euro krijgt onze Dacia heuse treeplanken en voor 158 euro verlichte Duster-logo’s in zijn dorpels. Verder monteren we een trekhaak en daar kiezen we natuurlijk het duurste exemplaar: een afneembare voor 864 euro. Binnenin vinken we alle YouClip-accessoires aan die we kunnen vinden: de smartphonehouder voor 22 euro, een bekerhouder voor 17 euro en een kledinghaakje voor nog eens 17 euro. Tot slot gaat er een haaienvinantenne bovenop voor 168 euro, naast een dakrek van 1.034 euro want dat ziet er zo cool uit dat wij daar gewoon dagelijks mee zouden rondrijden.

Duurste Dacia Duster 2024

Daarmee hebben we al het denkbare op onze Dacia Duster gekleefd, dus op welke prijs komen we dan uit? Wel, zoals je hem hier ziet kost hij 33.027 euro… Maar voor dat geld heb je dus een stoer aangeklede hybride-Duster met flink wat opties én accessoires. Zijn geld waard? Laat het ons weten in de comments!

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
Waxweazel 15:03
afbeelding van Waxweazel

Probeer maar eens een hybride te vinden die goedkoper is. De meeste zullen zelfs in basisprijs nog duurder zijn dan deze Dacia die alles van opties heeft waarvan een groot aantal totaal onnodige zelfs.

Pascal 17:54
afbeelding van Pascal

Helemaal waar!!!
Heb ook een dacia sandero, eigenlijk een clio alles van renault, topauto!

Schiffers Marc 17:40
afbeelding van Schiffers Marc

Ik wil er zelfs niet in vervoerd worden....

Philippe lambotte 17:58
afbeelding van Philippe lambotte

Heb proefrit met deze wagen gemaakt. Het rijden doet hij zls een volwaardige Renault, heeft ooit anders geweest. Het enige verschil zijn sommige afwerkings punten, maar hier ook te verwaarlozen. Het model van de nieuwe duster is jong en aantrekkelijk . Voor mij prijs kwaliteit ja zeker een goede wagen.moest ik het kunnen financieel zou ik hem zeker aanschaffen. .

Erik Van Meervenne 19:27
afbeelding van Erik Van Meervenne

Komt daar dan ook een cursus verkeersregels en verkeersinzicht bij?

Rob 20:06
afbeelding van Rob

Maar kom niet met trekgewichten bij Dacia want dat is niet veel en die trommelremmen achter is ook zwaar achterhaalde techniek. Maar kwa design zien ze er wel leuk uit.

Benny Beckers 21:01
afbeelding van Benny Beckers

Ik vind het duur. Zeker als je rekening houd met de dalende prijs van batterijen en hybridetechniek. Als je volledig elektrische auto kan maken,ook al is het een stadswagen, onder 20000euro all in dan is de duster 10000 euro te duur. Maar dit is gewoon mijn mening als ex dacia klant.

Steve 23:17
afbeelding van Steve

Ik heb me laten gaan en ben voor de milde hybride gegaan met bijna alle opties die in het artikel genoemd werden... In december kan ik jullie het resultaat vertellen ...woopwoop

Anoniem 23:28
afbeelding van Anoniem

Ik was van mijn eerste 2 dacia's tevreden, eerst een Logan, daarna een Sandero. Toen waren ze nog goedkoop en degelijk zoals in dit artikel omschreven. Door mijn positieve ervaring een Logan MCV gekocht, al veel miserie mee gehad. Kapot wielbout, plank in de koffer gebroken bij het in kruipen, katalysator kapot... En dit op 3 jaar tijd. De garage is ook niet meer zoals vroeger. Geen zelfstandige uitbater meer, maar allemaal overgenomen door een grote groep die de schuld in de schoenen van de klant wil schuiven en zelfs binnen garantie de klant wil laten betalen! Na tussenkomst van verzekering en het letterlijk in de garantievoorwaarden staat heb ik uiteindelijk na een lange strijd van maanden de kosten niet moeten betalen voor een wagen van minder dan 50 000 km. Onlangs een Clio van 6j oud met 100 000km de motor kapot... Voor bovenstaande prijs hebben we een nieuwe auto gekocht voor 32 000 (na aftrek van de premie) voor een BYD ATTO 3 die qua comfort niet kan tippen aan de Dacia Duster en 6j garantie biedt. Helaas vele centen, maar na het optellen van de snufjes die we wilden was het prijsverschil nog miniem.

dominiek 01:17
afbeelding van dominiek

Tja nu zullen deze Dacia's of Renault beter zijn en een kennis had ooit een Renault gehad en alles wat er aan kapot kon gaan ging ook stuk zoals vering, aandrijfarmen en enz en altijd onder garantie en na 3 j wijselijk weggegaan, omdat er geen garantie afgelopen was en toen heeft hij een Koreaan gekocht en al 10 j nooit problemen gehad. Nu zullen ze wel beter zijn volgens velen

De Bie René 07:55
afbeelding van De Bie René

Toch ook niet goedkoop meer, gaan dezelfde weg op als Skoda destijds vrees ik.

GLENN 11:54
afbeelding van GLENN

€33k voor een Dacia is veel te duur. Bvb bij Toyota kan je nu een Corolla hybrid sports tourer in style uitvoering kopen voor net geen €32k. Akkoord, je krijgt dan geen "stoere SUV", maar persoonlijk een no brainer om voor de toyota te gaan.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws