![Audi Brussels 2024](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2024/Audi/anderefotos/audi_brussels_chinees_2024_1.jpg?itok=dg0R7EXF)
Het gaat niet goed met Audi Brussels. Terwijl de vraag naar de enige auto die er gebouwd wordt — de Q8 e-tron — daalt, overweegt Audi om de stekker uit de fabriek te trekken. Zo’n 3.000 jobs staan op het spel, tenzij er een alternatief gevonden wordt… En dat alternatief kan wel eens uit Chinese hoek komen.
Het rommelt tussen China en de EU, of toch op het gebied van elektrische auto’s. Sinds de Europese Unie namelijk begon te dreigen met verhoogde importheffingen voor Chinese EV’s, zagen we al de ene na de andere constructeur uitpakken met plannen voor een fabriek in Europa. Zo zou Chery gaan produceren in Spanje en Leapmotor in Polen terwijl BYD voortaan zijn dromen wil bouwen in Hongarije én Turkije. Daarvoor stampen ze in de meeste gevallen gloednieuwe fabrieken uit de grond, maar stel je eens voor dat er gewoon een kant-en-klare EV-fabriek voor het grijpen zou liggen in ons eigenste Belgenland?
Nio of Geely?
Vorige maand kwamen namelijk de vooruitzichten voor de Audi-fabriek in Vorst naar boven, en die vooruitzichten waren niet goed. Zo wordt er momenteel maar één model gebouwd, de Q8 e-tron, maar wegens een dalende vraag overweegt Audi om dat model vervroegd uit te faseren. Daardoor zou de fabriek volgend jaar maar een productietarget van 25.000 stuks meer opgelegd krijgen en in 2025 zouden er zelfs maar 6.000 Q8 e-trons meer van de band mogen rollen. Daarna staat er voorlopig niks meer op de agenda van Audi Brussels want de opvolger van die Q8 e-tron, die omstreeks 2027 op de markt komt, zal in Mexico geproduceerd worden. Kortom: de kans is groot dat de fabriek in Vorst dan moet sluiten, tenzij er natuurlijk een oplossing gevonden wordt.
![Audi Brussels 2024](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2024/Audi/anderefotos/audi_brussels_chinees_2024_2.jpg?itok=KJOr_3G1)
Naar die oplossing beloofde het bestuur van Audi Brussels toen samen met zijn sociale partners op zoek te gaan, en één van die sociale partners heeft alvast niet stilgezeten. Zo meldt L’Echo dat Hub.Brussels, een agentschap voor bedrijfsondersteuning in de regio, het gesprek is aangegaan met al zeker twee Chinese constructeurs. Dat zijn Nio en Geely — je bekend van onder andere Volvo en Polestar. De Audi-site is namelijk een ideale kandidaat voor Chinese autobouwers aangezien de fabriek zich al jaren volledig specialiseert in het bouwen van EV’s, en net daar zoeken Chinese constructeurs momenteel Europese productiecapaciteit voor. Niks staat voorlopig vast, maar wordt dus ongetwijfeld vervolgd…
Recente reacties
Dit kost de duurste Dacia die je kan samenstellen: nog steeds betaalbaar?
€33k voor een Dacia is veel te duur. Bvb bij Toyota kan je nu een Corolla hybrid sports tourer in...
Door GLENN 30 min geleden
Gaat Audi-fabriek in Brussel straks Chinese EV’s bouwen?
Terwijl Europese fabrikanten en bedrijven ons land verlaten om elders goedkoper te produceren, is...
Door Vinc 4 uur geleden
Dit kost de duurste Dacia die je kan samenstellen: nog steeds betaalbaar?
Toch ook niet goedkoop meer, gaan dezelfde weg op als Skoda destijds vrees ik.
Door De Bie René 4 uur geleden
Dit kost de duurste Dacia die je kan samenstellen: nog steeds betaalbaar?
Tja nu zullen deze Dacia's of Renault beter zijn en een kennis had ooit een Renault gehad en alles...
Door dominiek 11 uur geleden