Gaat Audi-fabriek in Brussel straks Chinese EV’s bouwen?

Audi Brussels 2024

Het gaat niet goed met Audi Brussels. Terwijl de vraag naar de enige auto die er gebouwd wordt — de Q8 e-tron — daalt, overweegt Audi om de stekker uit de fabriek te trekken. Zo’n 3.000 jobs staan op het spel, tenzij er een alternatief gevonden wordt… En dat alternatief kan wel eens uit Chinese hoek komen.

Het rommelt tussen China en de EU, of toch op het gebied van elektrische auto’s. Sinds de Europese Unie namelijk begon te dreigen met verhoogde importheffingen voor Chinese EV’s, zagen we al de ene na de andere constructeur uitpakken met plannen voor een fabriek in Europa. Zo zou Chery gaan produceren in Spanje en Leapmotor in Polen terwijl BYD voortaan zijn dromen wil bouwen in Hongarije én Turkije. Daarvoor stampen ze in de meeste gevallen gloednieuwe fabrieken uit de grond, maar stel je eens voor dat er gewoon een kant-en-klare EV-fabriek voor het grijpen zou liggen in ons eigenste Belgenland?

Nio of Geely?

Vorige maand kwamen namelijk de vooruitzichten voor de Audi-fabriek in Vorst naar boven, en die vooruitzichten waren niet goed. Zo wordt er momenteel maar één model gebouwd, de Q8 e-tron, maar wegens een dalende vraag overweegt Audi om dat model vervroegd uit te faseren. Daardoor zou de fabriek volgend jaar maar een productietarget van 25.000 stuks meer opgelegd krijgen en in 2025 zouden er zelfs maar 6.000 Q8 e-trons meer van de band mogen rollen. Daarna staat er voorlopig niks meer op de agenda van Audi Brussels want de opvolger van die Q8 e-tron, die omstreeks 2027 op de markt komt, zal in Mexico geproduceerd worden. Kortom: de kans is groot dat de fabriek in Vorst dan moet sluiten, tenzij er natuurlijk een oplossing gevonden wordt.

Audi Brussels 2024

Naar die oplossing beloofde het bestuur van Audi Brussels toen samen met zijn sociale partners op zoek te gaan, en één van die sociale partners heeft alvast niet stilgezeten. Zo meldt L’Echo dat Hub.Brussels, een agentschap voor bedrijfsondersteuning in de regio, het gesprek is aangegaan met al zeker twee Chinese constructeurs. Dat zijn Nio en Geely — je bekend van onder andere Volvo en Polestar. De Audi-site is namelijk een ideale kandidaat voor Chinese autobouwers aangezien de fabriek zich al jaren volledig specialiseert in het bouwen van EV’s, en net daar zoeken Chinese constructeurs momenteel Europese productiecapaciteit voor. Niks staat voorlopig vast, maar wordt dus ongetwijfeld vervolgd…

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
dominiek 23:58
afbeelding van dominiek

Als de Chineeskes te weten komen hoeveel hier gestaakt word en belastingen, taksen en enz, zullen ze wel rap omdraaien hoor.

Brother Bono 16:12
afbeelding van Brother Bono

'De Chineeskes' Het koloniale tijdperk is al lang voorbij. De Chinezen is de correcte term, de Chinezen zeggen toch ook niet de boerkes van Vlaanderen maar de Vlamingen. Das net hetzelfde.

Vinc 08:22
afbeelding van Vinc

Terwijl Europese fabrikanten en bedrijven ons land verlaten om elders goedkoper te produceren, is het een goede opportuniteit om met de Oostere wind mee te varen. Het zal ons geen windeieren leggen en onze economie een goede boost kunnen geven. Zij willen een voet aan wal, geef ze die voet en wij zullen kunnen profiteren van een goede relatie met een wereldeconomie wat investeerders, jobs en andere opportuniteiten met zich mee zal brengen.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws