
Onder het motto "Carbon neutrality for protecting beloved cars" heeft Toyota twee emissievrije AE86's voorgesteld op het Tokyo Auto Salon: eentje met een elektrische aandrijflijn en eentje met een omgebouwde motor die op waterstof kan rijden. De oplossing om met klassiekers te blijven rijden?
Toyota denkt niet enkel in verschillende pistes na over de decarbonisering van het huidige gamma, ook zijn bestaande wagens zou de Japanse constructeur graag zien rondrijden zonder schadelijke uitstoot. Om dat idee in de praktijk te brengen, heeft het twee Corolla AE86's - een van de meest geliefde klassiekers van het merk - omgebouwd. Eentje kreeg batterijen aan boord, de andere rijdt op waterstof, maar niet via een brandstofcel: de bestaande viercilinder van de AE86 werd omgebouwd om H2 te kunnen slikken.
H2 Concept en BEV Concept
Dat is een technologie waar Toyota al een tijdje mee bezig is, het merk bracht ook al H2-versies uit van de GR Yaris en van een racewagen die zijn basis deelt met de GR Corolla. Het idee is om de sensaties van de verbrandingsmotor te behouden, lees: het geluid en de trillingen, zonder CO2 en NOx de atmosfeer in te jagen. Er zouden slechts minimale wijzigingen nodig zijn aan de motor zelf, denk aan injectoren, brandstofleidingen en bougies, al moeten er wel twee joekels van waterstoftanks in de koffer ingebouwd worden. Maar die lijken wel op nitrotanks, dus het past nog wel.

De Toyota AE86 BEV Concept moest grondiger omgebouwd worden: de benzinemotor werd vakkundig verwijderd en vervangen door de elektromotor van de Tundra Hybrid. De batterij van de Prius PHEV zorgt voor de voeding. Dat geeft een niet erg praktisch rijbereik, maar het was noodzakelijk om het lage gewicht en de gewichtsbalans van de AE86 te behouden. Geinig detail: de AE86 BEV Concept heeft nog steeds een manuele transmissie, net als de Opel Manta GSe ElektroMOD. Al bij al lijkt het ombouwen van oldtimers naar waterstof dan toch de meer aanlokkelijke optie.
Recente reacties
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
kamp zoweinigmogelijkcontrole maar als het dan toch moet kamp trajectcontrole
Door Jan De Groote 5 uur geleden
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
trajectcontroles, véél rustiger rijden. Bij flitspalen stampen ze op hun rem wat zeker de...
Door markske 6 uur geleden
Het rommelt in Europa: E-Fuels dan toch geldig na 2035 en Euro 7-norm op de schop?
het kleine europa is vooral bezig zijn burgers te wurgen. De rest van de wereld doet rustig verder...
Door suskewiet 8 uur geleden
Rijtest: BMW 220i Coupé (2023)
Voor dat geld is de nieuwe Toyota Gt 86 steeds de betere keuze Meer pk, manueel en meer rijplezier...
Door Yves 23 uur geleden