
DS heeft zijn idee van het interieur van de toekomst voorgesteld, en dat is niet helemaal wat we ervan verwacht hadden. Dat ligt niet zozeer aan de overdaad aan velours of chroom — allebei lekker klassiek Frans — maar wel aan dat enorme scherm… Want had DS niet gezworen de schermen te doen verdwijnen?
Er kan veel veranderen in een jaar tijd, vraag het maar eens aan Thierry Métroz. Die designbaas van DS werd in juni vorig jaar nog op zijn woorden gepakt terwijl hij al die schermen in huidige auto’s — en we citeren — “een beetje stom” en zelfs “niet heel sexy” noemde, maar hij lijkt plots helemaal van gedacht te zijn veranderd. Nu stelt de topman namelijk zijn toekomstvisie op de interieurs van DS voor, en dat lijkt gewoon gedomineerd te worden door een gigantisch, dashboardbreed display… Maar dat is het volgens DS niet.
Scherm of geen scherm?
Deze M.i. 21-interieurvisie bevat volgens de constructeur namelijk dé oplossing tegen de dominantie van het klassieke scherm. De enorme lap technologie vooraan de cockpit bestaat namelijk grotendeels uit een transparant paneel, waarop enkel informatie geprojecteerd wordt wanneer dat nodig is. De rest van de tijd krijg je dus gewoon het materiaal achter het ‘niet-scherm’ te zien, wat moet zorgen voor de nodige rust in de cabine. Hoewel we het idee best wel kunnen appreciëren, zouden we het hele gevaarte stiekem toch nog als een scherm of tenminste een display omschrijven… En per slot van rekening zijn de uiteinden van het apparaat, zoals links van het stuurwiel, wel gewoon permanente touch screens dus dat betekent dat deze DS nog steeds even veel schermen bevat als de gemiddelde, moderne auto: twee.

Betekent dat dat we dit toekomstige DS-interieur lelijk vinden? Helemaal niet, wel integendeel. Zo kan er volgens onze — toegegeven: ietwat oubollige — smaak nooit genoeg velours in een interieur gestikt zitten, vooral wanneer dat in zo’n koningsblauwe retrotint geverfd werd. Verder prijzen we de aanwezigheid van een stuur, dat voor het gemak ook nog eens min of meer rond blijft. Alles vloeit dan weer samen in een avant-garde-stijl als nooit tevoren, dus wat ons betreft zou dit alles niet misstaan in de DS 9 van de toekomst. De Fransen beloven hun bevindingen uit het M.i. 21-project nog in hun auto’s toe te passen voor het einde van dit decennium.
Recente reacties
Mercedes E 300d 4Matic Break is minst vervuilende auto ter wereld (met verbrandingsmotor)
Ik vind het fantastisch dat een concern als Mercedes de verbrandingsmotor blijft innoveren, zodat...
Door Verslype Patrick 5 uur geleden
Video: Nieuwe Mini Cooper SE | 7 dingen die je moet weten!
Ik vind het eerlijk gezegd geen verbetering ten opzichte van de huidige generatie. Ziet er...
Door Edison 9 uur geleden
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
Zoek maar binnenkort eens tweedehands naar je het audi model dat je wilt kopen, dat gaat nog een...
Door this 9 uur geleden
Yes but no: Verbrandingsban in VK schuift weer op naar 2035
Zelf ben ik een tevreden EV rijder, maar ze hebben groot gelijk dat 2030 te snel is om de verkoop...
Door this 9 uur geleden