Rijtest: DS 9 E-Tense 360 (2022)

DS 9 E-Tense 360 Rivoli 2022

Zeg nu zelf: het hoeft niet altijd Duits, sportief en hoogpotig te zijn. Af en toe is er niks mis met een beetje klassieke, Franse flair. Maak kennis met de DS 9, en wel in zijn krachtige én geëlektrificeerde E-Tense 360-vorm.

Het verhaal van de Franse luxewagens lijkt er eentje van vallen en weer opstaan, alleen om dan schijnbaar nog wat harder de dieperik in te sukkelen. Halen we het repertoire van de voorbije decennia er even bij, dan valt ons oog namelijk meteen op de futuristische maar technisch nogal gevoelige Citroën XM, worden we met enige tegenzin gedwongen om stil te staan bij de voluptueuze Peugeot 607 en denken we ook even terug naar de tijd waarin de president van de republiek achterin een opgeblazen Renault hatchback vertoefde, de Vel-Satis. Enkel de Citroën DS wist een dikke 60 jaar geleden onverdeeld te bekoren, en net naar dat glorierijke verleden wil deze DS 9 teruggrijpen.

Franse Rétro

Dat merk je trouwens niet alleen aan zijn nogal voor de hand liggende naamgeving, maar ook aan het uiterlijk van deze Franse limousine. Kijk maar naar het silhouet van de DS 9, dat ietwat taps naar achter toe loopt en er daardoor een bijna coupé-achtige daklijn aan overhoudt – zoals de DS van destijds. Ook kleinere details geven hints naar de befaamde Citroën, waaronder de fysiek draaiende elementen in de koplampen en de twee oranje positielichtjes in de bovenhoeken van de achterruit – die hier in tegenstelling tot de oer-DS géén echte richtingaanwijzers mochten zijn van de wetgever. Over de hele lengte van de motorkap vinden we dan weer een chroomstrip die aan nog oudere auto’s met een in twee delen zijwaarts openend deksel moet doen denken, en voor de gelegenheid bestempeld is met een zogenaamd Clous de Paris-patroon van piepkleine ruitvormpjes.

DS 9 E-Tense 250 Performance Line 2022

Over het uiterlijke vertoon van deze sedan kunnen we dus wel even doorgaan, en dat is binnenin niet anders. Terwijl de Performance Line-instapper meteen een hectare alcantara over de cabine spant, kiest onze duurdere Rivoli voor een paar soepele dierenhuiden met natuurlijk een weelde aan ruitpatronen erin gestanst. Zo vind je niet alleen leer op de stoelen maar ook het volledige dashboard en de middenconsole zijn ermee bekleed. Hun design doet trouwens al even rétro aan als de buitenzijde, met hier en daar grote, scherp vormgegeven schakelaars en als pronkstuk een roterend B.R.M.-klokje op de boordplank.

Beproefde techniek

De Citroën DS stond destijds niet alleen bekend om zijn uitmuntende ontwerp, maar ook omwille van zijn vooruitstrevende technologie. Het was echter maar al te vaak die techniek die de ondergang van menig Franse luxesloep betekende, dus je zal misschien blij zijn om te horen dat deze DS het onderhuids lekker vertrouwd aanpakt. Zo krijgt elke DS 9 de 1.6-litermotor op benzine mee die we wel vaker in het vooronder van Peugeot- of Citroën-producten vinden, en wordt die voor onze markt steeds aangevuld met een accupakket van ofwel 15,6 kWh ofwel 11,9 kWh en één of twee elektromotoren. Daardoor zijn alle DS 9's die je bij ons ziet rijden plug-inhybrides, ongeacht of het gaat om een E-Tense 250 of een E-Tense 360.

DS 9 E-Tense 250 Performance Line 2022

Wij trokken erop uit met die E-Tense 360, die in essentie dus dezelfde 1.6-liter viercilindermotor met 200 pk biedt als de 250-versie. Ook de voorste elektromotor, die in de versnellingsbak geïntegreerd zit, is identiek met zijn 110 pk aan vermogen, maar onze sterkere telg vult die aan met nog een 110 pk sterke elektromotor op de achteras. Dat levert dus vierwielaandrijving op, en een totaalplaatje op van 360 pk en 520 Nm koppel. Dat zijn precies dezelfde cijfers die anders een Peugeot 508 PSE op stang zouden jagen, al merk je zelfs in zijn sportstand dat de aandrijflijn hier meer mikt op comfort. Het is natuurlijk wel fijn om te weten dat je desgewenst het plebs voor kan zijn aan het verkeerslicht, dus op dat vlak komt de anders Duitse premiumrijder hier ook niks tekort.

Extra vermogen of extra rijbereik

Die extra elektromotor heeft echter wel een nadeel, want daardoor past de nieuwe 15,6 kWh-accu niet achterin. In de plaats daarvan houdt de DS 9 E-Tense 360 het op de batterij van 11,9 kWh, goed voor in theorie 47 elektrische kilometers. We zeggen hier wel duidelijk ‘in theorie’, want wij slaagden er niet in om zo'n cijfers op te tekenen gedurende onze test. Het verste dat wij ooit op een volle accu geraakt zijn was 36 kilometer, al zeggen we er wel bij dat we steeds in relatief koude buitentemperaturen de weg op gingen. De DS 9 zuipt dus flink wat stroom, maar daarin is hij niet anders dan andere plug-inhybrides. En wil je een groter elektrisch rijbereik, dan kan je steeds kiezen voor de 250-versie die wél over de grotere accu beschikt en stiekem ook meer dan genoeg vermogen biedt voor de alledag.

DS 9 E-Tense 250 Performance Line 2022

Waar die extra stroom wel aanzienlijk hielp, was in de souplesse van de transmissie. Niets is zo lineair en trillingsvrij als een elektrische aandrijflijn, en dat geldt dus evenzeer voor een luxewagen met een stekker. Wanneer je deze DS 9 enkel op benzine rijdt merk je dus soms nog wat schokken op van de ietwat langzame automaat, maar met een accu vol stroom wordt dit een uiterst soepele slee. Combineer dat met zijn comfortabele interieur en zijn ophanging die in de standaardvorm al best vergevingsgezind is, en je kijkt tegen een aanvaardbaar alternatief voor pakweg een Audi A6 aan. Om echt Mercedes E-Klasse-terrein op te zoeken moet je upgraden naar de optionele Active Scan Suspension, die oneffenheden in het wegdek via een camera detecteert en zijn adaptieve ophanging er zo op voorbereidt.

Dure prijspakker

Binnenin is het gebruiksgemak niet verkeerd – al zal de DS 9 geen potten breken op vlak van innovatie. Achter het stuur en centraal in het dashboard vind je standaard de nodige schermen, elk zo’n 12 inch groot. Het nogal omslachtige exemplaar voor het infotainment laat zich via aanrakingen bedienen, maar biedt gelukkig ook een rijtje sneltoetsen. Voor de cruise control vind je dan weer een ouderwets bedieningselement achter het stuur dat je maar moeilijk kan zien tijdens het rijden, maar daar wen je al snel aan. Kijken we wat verder naar achter, dan vinden we ondanks het accupakket nog steeds een mooie 510 liter aan kofferruimte achter een in delen neerklapbare achterbank.

DS 9 E-Tense 250 Performance Line 2022

Wat betaal je dan voor Frankrijks nieuwste poging om het premiumsegment te betreden? Wel, je las ons al spreken over een basisversie met meteen een stekkerpoort en een cabine vol alcantara dus de vanafprijs is er dan ook naar. De goedkoopste DS 9 kost je daardoor meteen 62.050 euro en de 360-versie zelfs 71.400 euro, maar het loont ook om even te bekijken wat je daar allemaal voor krijgt. Zo biedt elke DS 9 meteen zaken als 19-inchvelgen, een achteruitrijcamera, verwarmde voorzetels en nog veel meer, waardoor een gelijkaardige plug-inhybride in het Duitse E-segment doorgaans al duurder uitkomt. Dat geldt trouwens niet alleen voor Duitsers, want ook een Volvo S90 Recharge kost je tegenwoordig ruim 6.000 euro meer dan deze DS 9 E-Tense 360. In die zin is de DS 9 dus een prijspakker, maar dan gewoon op een flink wat hoger niveau dan de gemiddelde Dacia...

Conclusie

Mag het eens iets anders zijn, dan zou deze DS 9 E-Tense op je oprit niet misstaan. Reken met name in de 360-versie echter niet op de grootste efficiëntie tijdens het elektrisch rijden, al helpt de elektromotor wel om zijn theoretische uitstoot te drukken en zijn rijcomfort nog te versterken. Reken vooral wel op veel luxe, een exclusief imago en een krachtige plug-inhybride aandrijflijn tegen een competitieve prijs.

Specificaties

Motor

1.6-liter turbobenzine + 2 elektromotoren

Vermogen

360pk

Koppel

520 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 914 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs basismodel

€ 71 400.00

0 tot 100 km/u

5.60 sec

Gemiddeld testverbruik

4.60 L/100km

Min. kofferinhoud

510 L

CO2-uitstoot

41 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie