Lancia mikt op premium-imago van Mercedes-Benz

Lancia Ypsilon 2021

Iedereen heeft een rolmodel nodig; zo ook Lancia. Tot voor kort was het Italiaanse merk nog met uitsterven bedreigd maar nu liggen er opnieuw toekomstplannen op tafel. En daarvoor mikt Lancia naar verluidt op het aanzien van Mercedes-Benz.

Na de overname door het Stellantis-concern bereidt Lancia zich volop voor op een comeback. Momenteel hoest de fabriek nog slechts één model op, de compacte Ypsilon, dat dan nog eens enkel binnen de Italiaanse landsgrenzen over de toonbank gaat. Daar komt binnenkort verandering in want de kersverse CEO van het merk, Luca Napolitano, mikt op de groten van deze wereld.

Urban, online en elektrisch

De Lancia-topman heeft namelijk zijn tienjarenplan voorgesteld aan Stellantis-CEO Carlos Tavares om Lancia er terug bovenop te helpen. Het doel is om het imago van Mercedes-Benz te bereiken, zei Napolitano tegen Automotive News Europe, al beseft hij wel dat de verkoopscijfers van de Duitse concurrent niet te evenaren zullen zijn. Lancia zal in eerste instantie niet zozeer mikken op volume maar eerder op winstgevendheid. Zo plant de CEO slechts een honderdtal verdelers in Europa om de kosten te drukken, maar komen die wel allemaal in stedelijke gebieden te liggen. Daarnaast wil het merk de klanten vooral online aantrekken.

Eerder loste Napolitano ook al wat details over de toekomstige modellen van het nieuwe Lancia. Zo zou een gloednieuwe Ypsilon vanaf 2024 terug voet buiten Italië zetten. In 2026 mogen we een crossover verwachten die de Aurelia-naam vermoedelijk nieuw leven in blaast en rond 2028 zou het merk met een compacte hatchback *à la * Delta komen. De nieuwe Ypsilon wordt trouwens Lancia’s laatste auto met een verbrandingsmotor; vanaf 2026 wordt het merk volledig elektrisch.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws