![Audi Activesphere Concept 2023](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2023/Audi/anderefotos/audi_activesphere_concept_2023_design.jpeg?itok=_4475EOu)
Kijk je er tegenwoordig het gemiddelde Audi-ontwerp op na, dan ziet de auto er in stilstand vaak al uit alsof je er beter voor aan de kant gaat. De tekenaars houden namelijk vast aan een imposante designtaal, maar daar zou binnenkort wel eens verandering in kunnen komen. En de reden daarvoor lees je stiekem dagelijks in de krant.
Zowat de hele autosector kiest steeds vaker voor agressieve designs. Ga bijvoorbeeld maar even langs in de gemiddelde Kia-showroom en maak ons wijs dat de Tiger Nose van zo’n Ceed of de frons van de EV6 je niet de stuipen op het lijf zouden jagen indien je er plots oog-in-oog mee zou staan in een donker eenrichtingssteegje. Vooral premiummerken spannen de kroon, waarbij de scherpte van de lijnen op het koetswerk of de grootte van de grilles geen grenzen meer kennen. Daar zou echter verandering in kunnen komen, of toch als het van Audi afhangt.
Te veel échte agressie
In een gesprek met Top Gear heeft Marc Lichte, Audi’s hoofd van de ontwerpafdeling, zich namelijk uitgelaten over de richting waarin autodesigns evolueren. Daarin gaf hij te kennen dat het lijnenspel van toekomstige Audi-modellen “zachter”, “vriendelijker” en vooral “minder agressief” zou gaan worden, en Lichte ziet ook andere constructeurs daar wel in volgen. Die omschakeling is volgens hem te wijten aan elektrificatie enerzijds, aangezien de platforms van EV’s zoveel vastleggen dat ontwerpers moeten gaan afwijken van de huidige normen om op te vallen. De tweede reden die Lichte geeft is echter opvallender, want die heeft alles te maken met het conflict in Oekraïne. Volgens de topman zijn agressieve designs namelijk uit de gratie van hun klanten aan het vallen omdat er relatief dicht bij huis een oorlog woedt.
![Audi Grandsphere Concept 2023](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2023/Audi/anderefotos/audi_grandsphere_a8_e-tron_2023_2.jpeg?itok=CXkV6J4j)
Als voorsmaakje van hoe toekomstige Audi’s er dan uit kunnen zien, verwijst Lichte naar de recent onthulde Activesphere Concept. Die mag dan wel hoog op zijn poten staan, maar het algemene lijnenspel van de auto is inderdaad een stuk gladder dan voorheen. Dezelfde minder scherpe designtaal kregen we ook al te zien op de Grandsphere Concept en de A6 E-Tron Concept, en van die twee modellen mogen we effectief productieversies verwachten. Dat gebeurt al zo vroeg als volgend jaar, want dan moet de zuiver elektrische A6 op de markt komen.
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 18 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 22 uur geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 23 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden