
Het volk heeft gesproken: BMW gaat zijn opties toch niet allemaal in abonnementen gaan gieten. Het merk was namelijk van plan om klanten voortaan maandelijks te laten betalen voor bijvoorbeeld zetelverwarming, maar na bakken kritiek laat het dat idee nu varen… Of toch deels.
BMW ligt al even onder vuur, en dat dankt het niet alleen aan zijn tegenwoordig vaak controversiële designs. Zo verkondigde het merk vorig jaar dat het zijn opties meer in abonnementsformules zou steken, waardoor je zaken als zetelverwarming niet meer gewoon zou betalen bij aankoop van je auto maar maandelijks als het ware zou huren. Bij wijze van tegenreactie begonnen sommige overheden te werken aan wetgeving die zo’n zaken inperkt, en zelfs andere fabrikanten zoals Dacia bedachten ludieke acties om de draak te steken met BMW’s idee… Om het nog niet te hebben over hoe klanten zich hierover voelen.
Niet voor hardware, wel voor software
In een interview met het Britse Autocar heeft Pieter Nota, het bestuurslid dat zich binnen BMW buigt over de salesafdeling, namelijk laten vallen dat de “acceptatie” voor hun abonnementsidee niet bepaald hoog lag. De topman verdedigt dat BMW daarmee de mogelijkheid wou bieden om na de aankoop alsnog bepaalde functies te activeren of deactiveren, maar hij begrijpt dat heel wat klanten dit zien als meerdere keren betalen voor iets dat je vroeger maar één keer geld kostte. Daarom belooft Nota dat het gewoon zo zal blijven dat je iets als zetelverwarming bij de aankoop ofwel in de auto laat steken ofwel niet. Dat geldt ook voor andere functies met betrekking tot de hardware, maar dat betekent niet dat BMW zijn abonnementsidee compleet laat varen.

Het merk zal wel nog steeds software aanbieden tegen een maandelijks bedrag, maar dan gaat het dus puur om niet-tastbare zaken. Zo haalt de salesbaas voorbeelden aan als een automatische parkeerfunctie of rij-assistenten, die gebaseerd zijn op hardware die sowieso al door de auto gebruikt wordt maar die tegen een meerprijs ook andere doelen kan dienen. Nota vergelijkt het met betalen om een film te bekijken op je tv of een extra feature toe te voegen aan een app, en op dat vlak is BMW ook niet de enige die zo’n zaken zou doen. Denk bijvoorbeeld maar aan Tesla’s ‘Autopilot’, die je ook na de aankoop nog in je auto kan laten programmeren tegen een meerprijs.
Recente reacties
Einde autoprogramma’s: ook The Grand Tour houdt er waarschijnlijk mee op
Wat de reden ook is, dit vind ik nu wel spijtig om te lezen. Ik vond de Grand Tour beter dan Top...
Door Mathieu 1 dag geleden
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 3 dagen geleden