![BMW abonnement 2023](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2023/BMW/anderefotos/bmw_abonnementen_2023_1.jpg?itok=bddQy2V9)
Het volk heeft gesproken: BMW gaat zijn opties toch niet allemaal in abonnementen gaan gieten. Het merk was namelijk van plan om klanten voortaan maandelijks te laten betalen voor bijvoorbeeld zetelverwarming, maar na bakken kritiek laat het dat idee nu varen… Of toch deels.
BMW ligt al even onder vuur, en dat dankt het niet alleen aan zijn tegenwoordig vaak controversiële designs. Zo verkondigde het merk vorig jaar dat het zijn opties meer in abonnementsformules zou steken, waardoor je zaken als zetelverwarming niet meer gewoon zou betalen bij aankoop van je auto maar maandelijks als het ware zou huren. Bij wijze van tegenreactie begonnen sommige overheden te werken aan wetgeving die zo’n zaken inperkt, en zelfs andere fabrikanten zoals Dacia bedachten ludieke acties om de draak te steken met BMW’s idee… Om het nog niet te hebben over hoe klanten zich hierover voelen.
Niet voor hardware, wel voor software
In een interview met het Britse Autocar heeft Pieter Nota, het bestuurslid dat zich binnen BMW buigt over de salesafdeling, namelijk laten vallen dat de “acceptatie” voor hun abonnementsidee niet bepaald hoog lag. De topman verdedigt dat BMW daarmee de mogelijkheid wou bieden om na de aankoop alsnog bepaalde functies te activeren of deactiveren, maar hij begrijpt dat heel wat klanten dit zien als meerdere keren betalen voor iets dat je vroeger maar één keer geld kostte. Daarom belooft Nota dat het gewoon zo zal blijven dat je iets als zetelverwarming bij de aankoop ofwel in de auto laat steken ofwel niet. Dat geldt ook voor andere functies met betrekking tot de hardware, maar dat betekent niet dat BMW zijn abonnementsidee compleet laat varen.
![BMW abonnement 2023](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2023/BMW/anderefotos/bmw_abonnementen_2023_2.jpg?itok=wsM3QZNl)
Het merk zal wel nog steeds software aanbieden tegen een maandelijks bedrag, maar dan gaat het dus puur om niet-tastbare zaken. Zo haalt de salesbaas voorbeelden aan als een automatische parkeerfunctie of rij-assistenten, die gebaseerd zijn op hardware die sowieso al door de auto gebruikt wordt maar die tegen een meerprijs ook andere doelen kan dienen. Nota vergelijkt het met betalen om een film te bekijken op je tv of een extra feature toe te voegen aan een app, en op dat vlak is BMW ook niet de enige die zo’n zaken zou doen. Denk bijvoorbeeld maar aan Tesla’s ‘Autopilot’, die je ook na de aankoop nog in je auto kan laten programmeren tegen een meerprijs.
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 1 dag geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 2 dagen geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 2 dagen geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 2 dagen geleden