![Volkswagen ID.2all concept 2024](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2024/Volkswagen/anderefotos/volkswagen_id2_vertraging_2024.jpg?itok=J7WBtnnI)
Volgend jaar moest het zover zijn: dan zou de elektrische Volkswagen ID.2 op de markt komen. Met een vanafprijs van zo’n 25.000 euro moest dit eindelijk de Volkswagen worden die elektrificatie tot bij het volk brengt, maar dat volk zal toch nog iets langer moeten wachten. De reden: het merk heeft ‘m nog niet nodig.
Het kan aan ons liggen, maar wij zijn stiekem best enthousiast over de aankomende Volkswagen ID.2. Dat ligt er niet alleen aan dat de Duitsers er ook een GTI-versie van beloven — al speelt dat natuurlijk wel mooi mee — maar ook aan zijn prijskaartje. Zo zou Volkswagen er hoogstens 25.000 euro voor vragen; niet slecht dus voor een elektrische hatchback van Polo-formaat met zo’n 450 kilometer rijbereik. Loop echter nog niet te hard van stapel, want misschien moeten we er toch langer dan verwacht op wachten.
Leve de Polo
Het Duitse Auto Motor und Sport is namelijk te weten gekomen dat Volkswagen de productiestart van zijn ID.2 met een jaar vertraagd zou hebben. Dat zou deze keer niet zozeer het geval zijn omwille van ontwikkelingsproblemen maar wel omwille van de aankomende Euro 7-uitstootnorm. Die norm wordt midden 2025 van kracht en ging aanvankelijk namelijk zo streng worden, dat compacte auto’s met verbrandingsmotoren niet meer rendabel zouden zijn. Dat blijkt nu echter niet het geval, want Euro 7 wordt in de praktijk maar een fractie strenger dan onze huidige Euro 6. Daardoor kan de Volkswagen Polo toch nog een jaartje langer mee waardoor diens elektrische opvolger, de ID.2, pas in 2026 in productie moet gaan.
![Volkswagen ID.2all concept 2024](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2023/Volkswagen/anderefotos/volkswagen-id2-all-concept_02.jpg?itok=1oJ9jObZ)
Die ID.2 is trouwens niet de enige betaalbare EV die Volkswagen in de planning had. Zo komt er ook een SUV-afgeleide van het model aan en mogen we rekenen op een nog goedkopere ID.1 in het A-segment. Die stonden allebeigepland voor het jaar na de oorspronkelijke start van de ID.2 — 2026 dus — en het is nog niet duidelijk of Volkswagen die ook zal uitstellen. Hoe dan ook mogen de Duitsers zich wel beginnen haasten als ze de betaalbare EV-trein niet willen missen: Citroën stelde met zijn ë-C3 afgelopen jaar al een elektrisch model onder de 25.000 euro voor en Fiat en Renault beloven dit jaar nog hetzelfde te doen met respectievelijk de nieuwe Panda en de nieuwe 5.
Recente reacties
Elektrische Cupra Tavascan geprijsd: dit kost de Spaanse Volkswagen ID.5 (2024)
Veel te laat uitgekomen. Kan al aanzien worden als oldtimer aan de snelheid dat EVs evolutie maken...
Door Kevin 1 dag geleden
Elektrische Cupra Tavascan geprijsd: dit kost de Spaanse Volkswagen ID.5 (2024)
Zeker niet, deze auto wordt vervaardigd in China.
Door Tobias 1 dag geleden
Update je Mercedes, want misschien krijgt die gratis een automatische inhaalfunctie
Vanaf welk bouwjaar je dit krijgt, verschilt van model tot model. In het geval van de GLC lijkt dit...
Door Joram 1 dag geleden
Update je Mercedes, want misschien krijgt die gratis een automatische inhaalfunctie
GLC met DAP+ vanaf welk jaar?
Door Arnold Meynaerts 2 dagen geleden