![snelheid snelweg belgie politiek snelheid snelweg belgie politiek](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2024/Verkiezingen/pexels-hazardos-804129.jpg?itok=ii6dgbKX)
Moet de maximumsnelheid in het verkeer naar beneden? Het is een vraag waar we ons zonder twijfel niet populair mee maken. Toch legden we het vraagstuk voor aan de grootste politieke partijen van Vlaanderen. Dit hadden ze te antwoorden...
De verkiezingen loeren om de hoek, maar wat zijn de standpunten van de politieke partijen omtrent mobiliteit? Van rekeningrijden, over de filelast tot de salariswagen... Autofans stelde de moeilijke vragen aan de grote Vlaamse partijen.
Hebben we er baat bij om de maximumsnelheid in het verkeer naar beneden te halen? Met een verplichte 30 km/u in de bebouwde kom en maximaal 100 km/u op de snelweg? Zo denken de grootste Vlaamse partijen er alvast over:
Groen:
Binnen de bebouwde kom willen we een maximum van 30 km/u, met een motiveringsplicht kan 50 km/u. Zone 30 betekent minder verkeersongevallen met dramatische gevolgen. Buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 70 km/u enkel toegelaten als er een vrijliggend fietspad is. Op de snelwegen gaan we naar 100 km/u. Trager rijden is goed voor de verkeersveiligheid van iedereen, maar ook voor klimaat en milieu.
Open VLD:
Wij zijn geen voorstander om van bovenuit een algemene snelheidsbeperking tot 30km/u in te voeren in de bebouwde kom. Voor ons is de subsidiariteit belangrijk: lokale besturen kennen hun eigen grondgebied en zijn het best geplaatst om dit te bepalen. Maar dit betekent geenszins dat we blind blijven voor de problematiek, binnen de bebouwde kom delen actieve weggebruikers de weg vaak met gemotoriseerd verkeer aan een hogere snelheid. Om deze situaties voor alle weggebruikers te verbeteren biedt het afwegingskader de wegbeheerders een houvast bij het bepalen van een gepast snelheidsregime voor wegen binnen de bebouwde kom. We moedigen alle wegbeheerders aan om hiermee aan de slag te gaan. Zo verhogen Vlaanderen en de lokale besturen samen de verkeersveiligheid. We zijn ook geen voorstander om de snelheid naar 100 km/u te verlagen op de snelwegen.
![snelheid snelweg belgie politiek snelheid snelweg belgie politiek](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2024/Verkiezingen/driving-2732934_1280.jpg?itok=_9y3NGLQ)
Vlaams Belang:
Ik vind niet dat er een algemene regel moet komen waarbij de bebouwde kom standaard een zone 30 wordt. Een lokaal bestuur moet daar zelf over kunnen beslissen afgaande op de situatie ter plekke. We stellen ons echter wel vragen bij het feit dat de snelheid op veel wegen werd verlaagd om er daarna een trajectcontrole op te installeren. Verkeersveiligheid mag geen verdienmodel worden voor de overheid.
Vooruit:
Meer dan de helft van de letselongevallen in Vlaanderen gebeuren in straten waar de snelheidsbeperking 50 km/u is. De overlevingskans voor een voetganger of fietser bij een aanrijding aan 30 km/u is 90%, bij 50 km/u slechts 20%. We verlagen daarom de snelheidslimiet in de bebouwde kom naar 30 km/u waar geen afgescheiden fietspaden zijn. Vooruit is geen voorstander van een snelheidsverlaging naar 100 km/u op snelwegen, maar pleit wel voor dynamische maximumsnelheden op autosnelwegen.
CD&V:
Aan de hand van lokaal maatwerk leggen we de verantwoordelijkheid bij lokale besturen om met infrastructurele ingrepen de verkeersveiligheid drastisch te verhogen. We laten het aan hen om te bepalen waar een zone 30 best ingevoerd wordt. Cd&v wil inzetten op een slimmer mobiliteitsmanagement met dynamische maximumsnelheden. Daarmee kan de maximumsnelheid aangepast worden aan omstandigheden zoals drukte, wegwerkzaamheden, conflicten, files en klimatologische omstandigheden.
![snelheid snelweg belgie politiek snelheid snelweg belgie politiek](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2024/Verkiezingen/pexels-jeshoots-com-147458-13861.jpg?itok=wcrrZzbM)
N-VA:
Wij zijn tegen het verplichten van 30 km per uur in de bebouwde kom. Het is nog steeds het lokale bestuur dat moet beslissen hoe snel men mag rijden op bepaalde wegen. Zij kunnen het beste inschatten wat de gepaste snelheid is. We zijn ook niet gewonnen voor een maximumsnelheid van 100km/u op de snelwegen. Dat lijkt meer op een pestmaatregel, waarvoor er bij de bevolking absoluut geen draagvlak is.
PVDA:
De snelheidsbeperking van 30 km/u moet worden uitgebreid in bebouwde gebieden, maar mag niet worden veralgemeend zonder rekening te houden met de realiteit op het terrein. Daarom zijn we ook geen voorstander van een algemene snelheidsbeperking van 100 km/u op de snelwegen. We geven de voorkeur aan gerichte maatregelen voor gevaarlijke gebieden en een dynamische aanpassing van de snelheidsbeperking tijdens piekuren om de doorstroming te verbeteren.
Lees HIER het volledige dossier "Verkiezingen 2024" van Autofans.
Recente reacties
Column: wat is er aan de hand met Lynk & Co?
Klopt; een mooie prijs. Dat dacht ik iig. toen ik na 9 maanden rijden in abonnementsvorm het aanbod...
Door Ed Munz 23 uur geleden
Kijk nog één keer goed, want dit is de allerlaatste Jaguar F-Type
Gaat Jaguar dan in het marktsegment boven Range Rover zitten? Land Rover voor het plebs, Range...
Door this 1 dag geleden
Bedek je ogen: Dit is nieuwe Toyota Alphard (2023)
Prachtige auto voor een groot gezin. Enorm luxe en zeer leuke rijeigenschappen. Helaas alleen te...
Door Michel 1 dag geleden
Volgende Dacia Sandero met benzine- of elektromotor
Hopelijk komt de Hybride vlugger op de Stepway, dan is mijn keuze vlug gemaakt op deze
Door dominiek 1 dag geleden