Mag fiscaal voordeel elektrische auto op de schop? Dit vinden de grootste Vlaamse Partijen (Verkiezingen 2024)

Verkiezingen 2024 mobilteit info vragen standpunten auto

Elektrische auto's krijgen vandaag een gunstigere fiscaliteit. Zowel op de zakelijke als particuliere markt. Is dit in de toekomst nog houdbaar en - belangrijker - moet dit voordeel volgende legislatuur verdwijnen? We legden de vraag op de tafel van Vlaanderens grootste partijen.


De verkiezingen loeren om de hoek, maar wat zijn de standpunten van de politieke partijen omtrent mobiliteit? Van rekeningrijden, over de filelast tot de salariswagen... Autofans stelde de moeilijke vragen aan de grote Vlaamse partijen.


Met 100% aftrekbaarheid op de zakelijke markt en een gebrek aan inschrijving en jaarlijkse verkeersbelasting voor de privémarkt staat het buiten kijf: de elektrische auto kent momenteel een fiscaal voordeel. Mag het fiscaal gunstige regime voor de elektrische auto volgende legislatuur verdwijnen? Dit zijn de antwoorden van de grootste Vlaamse partijen:

Groen:

Zolang elektrische voertuigen duurder zijn, houden we best een gunstigere fiscaliteit om hun aandeel te vergroten. De volgende regering maakt best werk van een timing waarin duidelijk wordt hoe geleidelijk aan de fiscaliteit wordt opgetrokken, om te vermijden dat autorijden op langere termijn niet meer wordt belast.

Open VLD:

Ja, dit moet behouden blijven omdat dit zorgt voor de versnelde vergroening van wagenpark. Met fiscale voordelen voor EV’s én laadpalen thuis en op het werk ligt de weg naar duurzame mobiliteit open.

Verkiezingen 2024 mobilteit info vragen standpunten auto

Vlaams Belang:

Neen. Wij willen geen gunsttarieven voor bepaalde wagens. Wij willen de verkeersbelasting trouwens grotendeels vervangen door een vignet. Zo betalen buitenlandse chauffeurs eindelijk mee voor het gebruik van onze wegen.

Vooruit:

De gunstige fiscaliteit van elektrische wagens moet mensen stimuleren om het wagenpark te vergroenen, door de prijs voor het bezit en gebruik van een wagen te drukken. Dit heeft zijn nut wanneer aankoopprijzen van elektrische wagens erg hoog liggen en er nog wagens met verbrandingsmotoren op de markt zijn. Op termijn zal dit onhoudbaar zijn. Zeker wanneer de overheidsinkomsten van accijnzen op diesel en benzine wegvallen. Dan zullen we dit op een slimme manier moeten uitfaseren of compenseren.

CD&V:

Totdat elektrische wagens goedkoper zijn dan het fossiel alternatief, behouden we de vrijstelling van de jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting inverkeerstelling voor elektrische wagens. We voeren een systeem van sociale leasing in voor elektrische wagens, waarbij een goedkope private leasingformule wordt uitgewerkt voor personen met de laagste inkomens.

Verkiezingen 2024 mobilteit info vragen standpunten auto

N-VA:

De omschakeling van ons wagenpark naar zero-emissie is belangrijk om de klimaatdoelstellingen van Europa te halen, en onze bevolking gezonde lucht te geven. Hiervoor zijn zeker de bedrijfswagens een handig middel, aangezien die versneld worden vergroend. Wij willen dit voordeel dan ook behouden.

PVDA:

Wij zijn voorstander van een collectieve verbetering van de toegang tot elektrische voertuigen. Bijvoorbeeld door een openbaar platform te creëren voor elektrische deelvoertuigen. We zijn tegen belastingmaatregelen die benzine- of dieselauto's duurder maken voor hun gebruikers.


Lees HIER het volledige dossier "Verkiezingen 2024" van Autofans.


Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws