Lamborghini heeft de naam van zijn offroad-Huracan officieel vrijgegeven: hij gaat zoals verwacht ‘Sterrato’ heten. Die aankondiging gaat gepaard met een paar weinig verhullende plaagplaatjes, én met een smaakmakend technisch detail. Want jawel: deze Huracan Sterrato wordt de laatste Lambo zonder elektro.
We dachten niet dat we deze woorden ooit gingen neerpennen, maar hier zijn ze: het tijdperk van de crossover-sportwagens is aangebroken. Net na Porsche met de 911 Dakar heeft Lamborghini nu ook een hoogpotige variant van zijn Huracan klaar: de Sterrato. Daardoor grijpen de Italianen net naast de titel van pionier in dit nichesegment, al zit Lamborghini al op dit idee te broeden sinds midden 2019. Toen lieten ze namelijk het concept van een offroad-Huracan zien onder de noemer ‘Sterrato’, en nu weten we dat de productieversie niet alleen die naam maar ook een groot deel van diens looks overneemt.
Dakrails én V10
Zo toonde Lamborghini zijn nieuwe Huracan Sterrato eerder wel al eens aan het werk in een teaservideo, maar nu laat de offroad-supercar voor het eerst zijn camouflage achterwege. Daaruit blijkt dat die Sterrato Concept uit 2019 de tand des tijds opmerkelijk goed heeft overleefd, want op het gekke stickerwerk na werd bijna alle vormgeving overgenomen op het productiemodel. Zo krijgt de finale Sterrato dezelfde puntige wielkastbeschermers uit zwart plastic, dezelfde vormgeving van de voorbumper en dezelfde LED-schijnwerpers op de voorklep gemonteerd. Als kers op de taart vind je straks ook een setje dakrails bovenop deze Lambo, net zoals dat bij de conceptcar al het geval was.
Het is maar zo logisch dat de Huracan Sterrato over vierwielaandrijving zal beschikken, maar dat is niet het technische feitje dat ons het meeste intrigeert. Lamborghini laat namelijk weten dat ook dit model over een V10-motor zal beschikken, en dat wordt meteen de laatste keer dat die het zonder hybridehulp zal doen. Met ingang van 2024 moet elk model uit Sant’Agata Bolognese tenminste deels onder stroom staan, en zo staat er meteen ook een vervaldatum op deze eerste Sterrato… Meer beelden en gegevens volgen op 30 november, wanneer de offroad-Huracan officieel onthuld wordt.
Recente reacties
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Die “predictieve snelheidsbegrenzer” is geen cruise control maar een adaptief remsysteem. En de...
Door Joram 35 min geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Klanttevredenheid? Wij hebben een DS4. En eerlijk is eerlijk, het is een prachtige auto! Maar qua...
Door Raymond 1 uur geleden
De EV-Gids is hier: gratis, online magazine vol info en tips over elektrisch rijden
Dankjewel!
Door JL 5 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Ik weet niet waarom telkens de theorie naar boven gehaald wordt en niet de juiste info! De Tiguan...
Door Dave Pollock 10 uur geleden