![Rolls-Royce Cullinan Delta4x4 Overlander 2022](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2022/Rolls-Royce/anderefotos/delta4x4-rolls-royce-cullinan_2022_1.jpeg?itok=VaT-I32k)
Liefhebbers van een klassiek stukje Rolls-Royce kijken beter even weg. Als je de megalomane Cullinan al wat moeilijk te slikken vond, dan is deze Overlander-versie van Delta4x4 misschien wel jouw idee van de hel… Of is dit net de geknipte manier om de Cullinan écht eigenwaarde te geven?
Bij de onthulling van de Rolls-Royce Cullinan in 2018 verslikte de beschaafde wereld zich toch even in zijn thee. Dat zowat de klassiekste constructeur ter wereld zich aan een SUV zou wagen, was voor sommigen niets minder dan vloeken in de automobiele kerk. Voor anderen bleek dit dan weer hét moment om over te stappen op een Rolls, want mede dankzij de Cullinan boekte de constructeur vorig jaar de beste verkoopcijfers in zijn geschiedenis. Misschien doet 2022 daar nog een schepje bovenop, want nu blijkt dat de SUV mits een paar aanpassingen gewoon het ultieme terreinwapen kan worden.
Proportioneel kostenplaatje
De Duitse tuner Delta4x4, doorgaans bekend van bijgepunte Suzuku Jimny’s of hier en daar een opgehoogde Tesla Model 3, heeft zich namelijk aan de Rolls-Royce gewaagd. Het resultaat is een Cullinan die alles biedt wat de rijke tata nodig heeft om een weekendje in de duinen te gaan scheuren. Zo staat dit exemplaar 8 centimeter hoger op zijn poten, bieden de uitgeklopte wielkasten plaats aan 20-inchvelgen met off-roadbanden, wordt het uitzicht belicht door maar liefst tien extra spots en is de onderzijde voorzien van de nodige beplating om zijn kostbare mechaniek te beschermen. Op het dak vind je trouwens een uitklapbare tent, voor het geval de sjeik er een meerdaagse in de woestijn van wil maken.
![Rolls-Royce Cullinan Delta4x4 Overlander 2022](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2022/Rolls-Royce/anderefotos/delta4x4-rolls-royce-cullinan_2022_2.jpeg?itok=tTrJdQ8r)
Deze Cullinan Overlander is dan ook een uniek exemplaar dat door Delta4x4 ineen geknutseld werd in opdracht van een welgestelde klant uit het Midden-Oosten. Ook jij kan deze aanpassingen echter op jouw exemplaar laten aanbrengen, al hangt daar wel een prijskaartje aan vast dat in proportie is met de rest van de auto. Zo kost de ombouw volgens Delta4x4 in totaal zo’n 150.000 euro, en dat is exclusief de kost van de auto. Daarvoor mag je nog eens minstens 300.000 euro rekenen. Gebruik je dat geld daarentegen liever om je Cullinan sportiever te maken, dan kan je ook bij Mansory gaan aankloppen voor een al even controversiële conversie.
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 13 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 17 uur geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 18 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden