Opgemerkt: Nee, er bestaat geen Tesla-killer

Tesla Killer

Het is van menselijke aard om populaire individuen eens fraai op hun bek te willen zien gaan. En geen ander automerk werd het voorbije decennium zo populair als Tesla. Waardoor er naarstig wordt gezocht naar die Tesla-Killer. Om te tonen dat het merk ook maar menselijk is. Wel, slecht nieuws, er bestaat geen Tesla-killer.

Wie is er heiliger, Mahatma Gandhi of de paus? Een ogenschijnlijk onmogelijke keuze. Toch ligt het antwoord voor de hand: beide spirituele leiders kunnen niet met elkaar vergeleken worden. Toch is het des mensen om te vergelijken of op zoek te gaan naar betere alternatieven. Niet anders in de autosector. Want 1 minuut nadat Tesla écht doorbrak bij het grote publiek werd er bij elke nieuwe EV geroeptoeterd dat dit dé Tesla-killer ging worden. Alleen zoek je dan naar een nieuwe paus om Gandhi een pak rammel te geven. Dat klinkt niet zo fraai, toch?

Antagonist

Nu kan je de vraag stellen: waarom zouden Tesla's beter zijn dan alle andere EV's op de markt? Wel, dat zijn ze niet. Verre van. Want bijna dagelijks rijden we elektrisch auto's die zaken beter doen dan Tesla's. De MG ZS EV maakt de elektrische auto betaalbaar voor modale gezinnen, de Skoda Enyaq is stukken beter afgewerkt dan een Tesla Model 3 en de Porsche Taycan doet de Model S bijna oubollig aanvoelen.

Tesla Killer

Alleen heeft Tesla een knuppel achter de deur die elke concurrent die de EV-kamer binnen komt murw slaat: infrastructuur. Kijk, je moet namelijk weten dat Tesla geleid wordt door een CEO die je op z'n minst excentriek kan noemen. Want hoewel Elon Musk over de financiële en verstandelijke capaciteiten beschikt om door te gaan als antagonist in een James Bond-film, besluit hij zijn bovenkamer in te zetten om een betere plaats te maken van de wereld. Wist je dat het mission statement van Tesla niet "auto's verkopen" is? Nee, Tesla's credo luidt: "iedereen in een EV krijgen". Musk wil de leidraad leggen voor andere automerken die de overstap naar EV willen maken. Een leidraad die de klassieke automerken halsstarrig blijven negeren.

Muilpeer

Tesla had namelijk al snel door dat dé achilleshiel van de EV niet de accu, de prijs of simpelweg de auto zelf is. Nee, dé zwakke plek van de elektrische auto is de infrastructuur. Waardoor je kansloos bent als je alleen focust op het ontwikkelen van een EV. Je plant ook geen gras in de woestijn. Nee, je zorgt eerst dat er een voedingsbodem is voor dat gras. Of in EV-termen: laadpalen. Al spreekt Tesla liever over Superchargers, laadstations met meerdere snellaadpunten die over de gehele wereld worden neergepoot. Momenteel zijn er zo'n 2.500 wereldwijd, waarvan bij de laatste telling een 10-tal in België. Dankzij die Superchargers kan je met zekerheid landen doorkruisen zonder vrees om zonder stroom te vallen.

Tesla Killer

De concurrerende automerken? Die staan er bij en kijken er naar. Want ze vertrouwen op de lokale regering voor het installeren van laadpalen of zetten gezamenlijk de schouders onder projecten die door de complexiteit van samen te werken met meerdere bedrijven de boel allerminst versnellen. Momenteel zijn er 7 Ionity-oplaadpunten in België die afhankelijk van het merk van de auto een ander tarief hanteren. Of anders gezegd: Een bedrijf opgezet door grootmachten zoals BMW, Mercedes, Audi, Volkswagen, Porsche en Hyundai slaagt er niet in om het kleine Tesla een muilpeer te geven. Althans niet op één twee drie.

Laat dat dan ook de reden zijn dat Tesla geen killers op de loer heeft. Want Tesla is het Apple in een zee van Windows. De Amerikaanse EV-producent gaat voor een totaaloplossing van in huis ontwikkelde hard- en software. Eigen oplaadinfrastructuur, eigen zonnepanelen, eigen thuisbatterijen, eigen software en ook - ik zou het bijna vergeten - eigen auto's. Laat ons dan ook stoppen met halsstarrig te zoeken naar die "Tesla-killer" en laten we Elon Musk lekker zijn eigen ding doen. De voorbije 10 jaar is de autosector er alvast niet slechter van geworden. Want de leasingrijder kan zonder gêne genieten van een betaalbare sedan met de prestaties van een sportwagen waarmee hij ook nog eens zonder een greintje stress in het Zuiden van Frankrijk geraakt. Dat de bumper onderweg kan afvallen... dat is bijzaak.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws