![BMW 530e cijfers 2023](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2023/BMW/anderefotos/bmw_530e_cijfers_2023.jpeg?itok=pmLKR_-w)
BMW heeft het doek getrokken van zijn nieuwe 5 Reeks, en daar hoort natuurlijk de nodige elektrificatie bij. Zo is er voor het eerst een elektrische i5 en krijgen alle verbrandingsmotoren mildhybridetechniek, maar als tussenslagje komen er volgend jaar twee plug-inhybrides aan. Daarover lost BMW nu al wat eerste gegevens.
Voor het geval je het afgelopen etmaal onder een steen hebt geleefd: BMW heeft zijn gloednieuwe 5 Reeks onthuld. Die komt er voor het eerst als zuiver elektrische i5, al blijft het model wel met benzine- en dieselmotoren in de catalogus staan. Of liever: diesel- en benzinemotor, want aanvankelijk brengt BMW enkel de 520i en 520d naar onze contreien. Zij die meer vermogen uit een 5 Reeks-zonder-i wensen, zijn dan verder aangewezen op één van de twee plug-inhybride varianten.
Tot 102 kilometer elektrisch
Die laten nu voor het eerst in hun cijfers kijken, want BMW heeft er alvast een paginaatje op zijn website aan gewijd. Voorlopig vinden we daar wel enkel uitgebreide gegevens over de 530e, zeg maar de instaphybride met achterwielaandrijving. Die maakt gebruik van de 2.0-liter viercilinder benzinemotor uit de 520i, goed voor op zich 190 pk en 310 Nm koppel. Dat blok krijgt gezelschap van een elektromotor met 184 pk en 250 Nm koppel en het totaalplaatje levert 299 pk en 450 Nm koppel op, goed voor een 0-naar-100-tijd van 6,4 seconden. Over de accucapaciteit staat niks te lezen, maar je zou tussen de 87 en 102 kilometer moeten halen op een volle lading stroom.
![BMW 530e cijfers 2023](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2023/BMW/anderefotos/bmw-5-reeks-2023_04.jpg?itok=P7s2yd6V)
Dat is echter niet de enige plug-in die onze richting uit komt, want we mogen ook rekenen op een 550e xDrive. Die doet dus nog een schepje bovenop de uitgaande 545e, en wij zetten er dan ook ons geld op dat de nieuwkomer eveneens een zescilinder krijgt. BMW verklapt alleen dat hij in totaal een mooie 490 pk en 700 Nm koppel naar de vier wielen stuurt en ermee naar de 100 km/u sprint in 4,3 seconden. Vind je dat nog niet snel genoeg, dan zou je nog wat langer kunnen wachten op de nieuwe M5 die eveneens een plug-inhybride aandrijflijn krijgt. Ook de reguliere stekker-5’ers zijn trouwens nog niet voor morgen: ze komen pas volgend jaar op de markt.
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 18 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 21 uur geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 23 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden