Er hangen donderwolken boven Vorst, meer specifiek boven de Audi-fabriek die in de Brusselse gemeente ligt. Daar wordt het contract van alle 371 interimwerknemers namelijk niet meer verlengd met ingang van 8 april. De reden: er is te weinig vraag naar de elektrische Q8 e-tron die de er van de band rolt.
De Audi-fabriek in Vorst is één van de pronkstukken van onze autoindustrie, en dat zeggen we niet gewoon omdat er anno 2024 niet veel autofabrieken meer overblijven in België. De site was namelijk de eerste Audi-fabriek ter wereld om 100 procent koolstofneutraal te produceren, én ze bouwt uitsluitend zuiver elektrische auto’s. Die specialisatie is best mooi, al beperkt het natuurlijk ook het aantal modellen dat de fabriek kan bouwen… En dat lijkt zich steeds meer te wreken.
Ook geen Q4 e-tron
Tijdens een ondernemingsraad heeft Audi Brussel namelijk beslist dat alle tijdelijke jobs in de productie geschrapt worden met ingang van 8 april. Het gaat om in totaal 371 werknemers die nu nog via een interimcontract bij de autoconstructeur werken. Als reden wijst de fabriek in de richting van de dalende vraag naar de elektrische Q8 e-tron, waardoor de productie teruggeschroefd moet worden van 20 stuks naar 15 stuks per uur. Die Q8 e-tron is momenteel het enige model dat Audi in Vorst produceert, waardoor de impact op de fabriek dus meteen enorm is.
Dit is trouwens niet de eerste tegenvaller die de Brusselse fabriek in de voorbije maanden te verwerken kreeg, wel integendeel. Zo werd er in september 2023 nog aangekondigd dat de vernieuwde Q4 e-tron er van de band zou rollen, maar die beslissing werd amper een maand later alweer teruggedraaid. De reden was toen schrikwekkend gelijkaardig: de vraag naar de compactere elektrische SUV was gestagneerd, waardoor de fabriek in het Duitse Zwickau het volume op zijn eentje aankon. Ook voor de toekomst staat trouwens nog niks vast: de Q8 e-tron zou omstreeks 2027 uit productie gaan en er is nog geen nieuw model aan Vorst toegewezen.
Recente reacties
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Die “predictieve snelheidsbegrenzer” is geen cruise control maar een adaptief remsysteem. En de...
Door Joram 15 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Klanttevredenheid? Wij hebben een DS4. En eerlijk is eerlijk, het is een prachtige auto! Maar qua...
Door Raymond 16 uur geleden
De EV-Gids is hier: gratis, online magazine vol info en tips over elektrisch rijden
Dankjewel!
Door JL 20 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Ik weet niet waarom telkens de theorie naar boven gehaald wordt en niet de juiste info! De Tiguan...
Door Dave Pollock 1 dag geleden