Toyota ziet toekomst in auto’s op waterstof, maar dergelijke aandrijflijnen nemen heel wat ruimte in. In een Aygootje X moeten ze dus geen brandstofcel proberen te lepelen, maar gelukkig hebben ze genoeg groter geschut in de catalogus. Waarom geen H2-Hilux, bijvoorbeeld?
Als er één constructeur is die volop investeert in aandrijflijnen op waterstof, dan is het wel Toyota. Dat bewezen ze even geleden nog wanneer ze de verbrandingsmotor van een GR Yaris ombouwden om op het goedje te lopen, zonder dat de hothatch daardoor minder leuk ging rijden — of klinken. De Japanners zien echter nog meer heil in het gebruik van een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit, en zo elektromotoren aandrijft. Die technologie passen ze al bijna een decennium toe in twee generaties van de Mirai, maar de tijd is nu rijp voor een volgend hoofdstuk.
Weg, dieselmotor
Voertuigen zoals deze Hilux Hydrogen zouden volgens Toyota wel eens een hoofdrol kunnen gaan spelen in dat hoofdstuk, want aandrijflijnen op waterstof zouden vooral in de transportsector nuttig kunnen zijn. De technische tekening toont namelijk maar al te goed aan hoeveel ruimte de componenten innemen, en we zien er meteen ook de impact op het aandrijfgeheel van de Hilux. Die wordt gewoonlijk voorzien van een flinke dieselmotor voorin, die zijn vermogen naar de wielen stuurt langs een versnellingsbak en een cardanas. Die worden er hier allemaal uit gegooid, en vervangen door een brandstofcel voorin, een resem waterstoftanks onder de bodem en een elektromotor achteraan.
Meer details krijgen we voorlopig nog niet over de aandrijflijn, want Toyota geeft mee dat de Hilux Hydrogen nog in ontwikkeling is. Dat gebeurt door een team in het Verenigd Koninkrijk, in samenwerking met de hoofdzetel van Toyota Motor Europe in ons eigenste Zaventem. De eerste prototypes moeten in de loop van 2023 de baan op, en als het resultaat wat meevalt zou Toyota het apparaat daarna ook echt in productie willen nemen.
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een ev als firmawagen, en eentje prive aangekocht, zou ik dan twee laadpalen moeten...
Door Adriaan 16 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Bij de opstart van de digitale meters in Vlaanderen werd al rekening gehouden met eenvoudige...
Door Pieter 20 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
En wat met capaciteitstarief? Het is allemaal zo simpel niet. Ik heb geen vennootschap, ik krijg...
Door this 20 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Mij lijkt het dat de (negatieve) reacties hier vooral komen van mensen die een eigen vennootschap...
Door Bjorn 21 uur geleden