Eerste test: Citroën C3 en ë-C3 - de eerste betaalbare en multi-inzetbare EV? (2024)

Citroen ë-C3

De vooraf veelbesproken Citroën C3 is aangekomen, en hij is er meteen ook met een klassieke verbrandingsmotor. Dat is belangrijk, want van zijn CO2-producerende voorgangers werden maar liefst 5,6 miljoen exemplaren verkocht. Tegelijk claimt Citroën met de ë-C3 de eerste betaalbare en toch bruikbare EV te lanceren. Houden ze woord?

Spoiler alert: het antwoord is volmondig ja! Als dit geen succes wordt, dan doeken we Autofans op en gaan we wasmachines testen. Het model is namelijk geniaal in zijn eenvoud en tegelijk voldoende uitgerust met zelfs nog ruimte voor enkele unieke kenmerken die je niet verwacht voor deze prijs. Een deel van het voorspelde succes heeft dan ook te maken met het belachelijk aantrekkelijke prijskaartje van de nieuwe C3 (en dan vooral in de EV-versie). Hoe Citroën er trouwens in slaagt om die zo betaalbaar te houden, dat lees je hier!

Een Belgisch design

De nieuwe Citroën C3 is ontworpen door de Belgische designbaas Pierre Leclercq. Hij ging best gedurfd te werk want zonder de badge met dubbele chevron zou je op het nieuwe design wellicht niet meteen een Citroën-stempel kleven. Nochtans zijn er bepaalde speelse designelementen die duidelijk hinten naar het gedurfde en beetje brutale karakter die Citroëns in het verleden wel eens durfden te etaleren. En er was enkele jaren geleden ook het herkenbare Oli studiemodel dat het pad geëffend heeft voor deze C3. Het resultaat mag er in ieder geval zijn want de nieuwe C3 is expressief en heeft karakter, terwijl hij tegelijk generisch genoeg is om een zeer breed publiek aan te spreken. Maar goed, over smaken en kleuren… Een kleine poll op de Autofans-Instagram resulteerde in gemengde gevoelens over het design.

Trendy mag de C3 wat ons betreft wel genoemd worden. Zelfs met, of ondanks de gekleurde inlegstukjes in de bumper en op de flanken. Een leuke gadget weliswaar, maar ook niet meer dan dat. Wel leuk is de mogelijke keuze tussen drie dakkleuren. Je kan voor een monotoon dak gaan (à sorti met de koetswerkkleur), maar ook een wit of zwart dak. De frivole en leuk uitziende Monte Carlo Blue lanceringskleur met wit dak is trouwens standaard, zonder enige meerprijs.

Binnenin levert Pierre Leclercq zijn visitekaartje af want deze C3 heeft alles wat je verlangt in een compacte alleskunner. Hij is voldoende ruim en functioneel en krijgt zogenaamde 'Citroën Advanced Comfort Seats' met een extra laag schuim waardoor je lekker diep in het Franse comfort baadt. Er zijn hier en daar wel enkele harde plastics te bespeuren, maar tegelijk krijg je stukken zacht leder met premium uitziende stiksels, een boordplank met stoffen motief en de pièce de résistance: een head-up display die er niet zo uitziet. Je denkt namelijk te kijken op een horizontale digitale cluster, terwijl het eigenlijk een projectie is in een scherm dat boven het kleine stuur gepositioneerd is (maar dus niet in de voorruit). Er is trouwens geen gewone ‘tellerpartij’, want dit head-up display is je enige bron van informatie. Bij de benzineversies missen we weliswaar een toerenteller, maar voorts voorziet het display jou van alle nodige informatie.

Citroën C3

Ruim bemeten

Met zijn lengte van 4,01 meter verwacht je misschien geen overdaad aan ruimte, maar binnenin voelt de C3 een pak groter aan. Hij is breed en biedt ook achterin plaats aan twee volwassenen. Misschien niet ideaal om naar de Côte d’Azur te rijden, maar het plaatsaanbod is in ieder geval voldoende voor een gezin met twee tot drie kinderen. Er passen ook voldoende koffers in de kofferruimte die 310 liter groot en uitbreidbaar is tot 1.180 liter als je de achterbank neerklapt. De kofferdrempel is wel belachelijk hoog, niet ideaal om een bak Duvel over te tillen.

Dit is trouwens het goede moment om te verduidelijken dat er slechts twee niveaus zijn: de YOU is de instapper die al meer dan behoorlijk is uitgerust met oa manuele airco, de fameuze head-up display, snelheidsregelaar, LED koplampen, en een rist veiligheidsvoorzieningen (die we niet konden testen wegens vreemd genoeg softwarematig uitgeschakeld tijdens onze eerste proefrit). Wat de YOU wel mist is het centrale 10,25 duim scherm. In de plaats is er een centrale GSM-houder waardoor je smartphone meteen ook dienst doet als multimediascherm. In principe is daar niets mis mee, maar het voelt toch een beetje als een gemis met dat centraal gapend gat in de boordplank (enige zin voor overdrijving is ons niet vreemd). Wat we ook zouden missen in de YOU is de app waarmee je de elektrische C3 kunt voorverwarmen of koelen, en de goed uitziende aluminium 17-duimswielen. En dus zouden we altijd voor het tweede en meteen topniveau MAX kiezen. Die krijgt gewoon alles mee, behalve handgrepen in het dak voor de passagiers.

Homogene benzineversie

Van bij de lancering zal de nieuwe C3 leverbaar zijn als veelbesproken EV, maar ook met een 1.2 driecilinder turbobenzinemotor die 100 pk levert en altijd aan een manuele zesbak wordt gekoppeld. Later volgt nog een mildhybrideversie (met 21 kW elektromotor en 48V batterij) met DCT automaat die ook 100 pk sterk zal zijn. Tijdens de perslancering gingen we eerst op pad met de 1.2 benzine en die kon ons meteen overtuigen met zijn all-round karakter. De driecilinder produceert een beschaafde en ingetogen brom, die niets te zien heeft met het blikkerige gejengel van sommige driecilinders bij andere merken. Die prima geluiddemping is meteen een sterk punt, net als het koppel van 205 Nm dat voldoende ruim bemeten blijkt.

Maar de echte stunt die Citroën hier brengt is wel het comfort van de C3. De standaard Citroën Advanced (hydraulische) Comfort ophanging is een pareltje en onverwacht, tenminste als je de briefing in het achterhoofd houdt dat de C3 vooral comfortabel en betaalbaar moest zijn. In deze prijsklasse moet je al ver zoeken om een dergelijk comfortniveau te vinden. Zeker in combinatie met het uitstekend zitmeubilair is dit misschien wel de meest homogene en comfortabele B-segmenter die de markt te bieden heeft. Hou je echter van een strakke rijstijl, dan ben je hier niet aan het juiste adres. Nochtans doet het zeer kleine en prettig in de hand liggend stuurwiel sportieve aspiraties vermoeden. Niet dus. De C3 mikt op comfort met de grote C. Point à la ligne.

Homogene elektrische versie

Niet dat het ons aan inspiratie ontbreekt voor een andere tussentitel, maar het is nu eenmaal verbazend hoe zowel de benzine- als de volledig elektrische variant een gelijkaardige filosofie hanteren. We hadden aan het stuur van de EV namelijk een zeer gelijklopende ervaring vergeleken met de benzineversie. Elke C3 belooft om je in alle comfort en toch met een gezapige dosis rijplezier naar je bestemming te brengen, zonder wakker te hoeven liggen van een veel te zwaar afbetalingsplan.

Natuurlijk is de ë-C3 met zijn 113 pk sterke elektromotor net iets gezwinder dan de 1.2 benzine, maar verwacht ook hier geen explosieve EV-prestaties. Al heb je nooit het gevoel dat het allemaal een beetje ondermaats is. Zelfs de EV-specificaties zijn verrassend voor deze prijsklasse; de 44 kWh LFP-batterij belooft een WLTP-bereik van 326 km, en zelfs tot 459 km in stadsverkeer. Tijdens onze korte test (waarbij we er toch een vlot tempo op nahielden), afficheerde de boordcomputer een verbruik van 12,7 kWh. Later te checken op eigen bodem, maar alvast een veelbelovend cijfer. Laden doet de ë-C3 aan 7,4 kW AC, in optie kan je wel kiezen voor een 11 kW lader (dat kost je 400 euro). Fastchargen doet de ë-C3 aan een voor deze klasse zeer respectabele 100 kW waardoor je in 26 minuten van 20 naar 80% springt.

Het totaalpakket is in ieder geval zeer overtuigend. Citroën beloofde een EV-versie voor minder dan 25.000 euro, en houdt met een finale prijs van 23.300 euro daadwerkelijk woord. Meer nog, het merk komt volgend jaar nog met een ë-C3 met kleinere batterij en een range van 200 km, voor de kanonprijs van 19.990 euro. Eat that, BYD en Dacia!

Ongerustheid

Bij de start van de ontwikkeling van de nieuwe Citroën C3 was de briefing duidelijk. De populaire B-segmenter moest beantwoorden aan vier kernwaarden: simpel, duurzaam, gedurfd en comfortabel. Na deze eerste test lijken alle punten afgevinkt. Meer nog, hoewel de betaalbaarheid een absolute prioriteit was, krijg je nooit echt het gevoel met een budgetmodel op pad te zijn. Het is zelfs ronduit indrukwekkend hoe Citroën erin slaagt om zulk een homogeen en prettig pakket aan te bieden, rekening houdend met een prijskaartje vanaf 14.990 euro voor de benzine en 23.300 euro voor de EV. Er zullen een aantal merken zijn die nu al ongerust worden. En terecht.

Meer ontdekken over de ë-C3 en andere EV's? Neem dan zeker een kijkje in de Autofans EV Gids 2024

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
R 09:57
afbeelding van R

23.300 euro is geen geld voor een A segmentertje dat even geleden nog pakweg 11000 euro koste

dominiek 17:12
afbeelding van dominiek

die 11.000€ is wel een 10 jaar geleden hee en tevens alles is en word nog duurder helaas

paul 10:42
afbeelding van paul

helaas , helaas de e c3 mag in belgie geen trekhaak plaatsen. in NL wel.
ik had hem bijna besteld. maar wij nemen soms graag onze fietsen mee.
belgische wetten verbieden dat. Zonde, meer geld voor een duurdere elektrische wagen heb ik niet, dus zal ik ergens een benzine wagen moeten aan schaffen.

Adriaan 15:51
afbeelding van Adriaan

Ik vrees dat het vooral een zaak is van: citroen wil de auto niet homologeren met trekhaak in belgie, ipv wetgeving in belgie dat het verbied...

paul 07:02
afbeelding van paul

@adriaan
in nederland is hij wel toegelaten, waar ligt het verschil dan?
hij citroen hem in Nederland wel laten homologeren ,of is de wetgeving anders

Adriaan 13:58
afbeelding van Adriaan

EV's mogen in Belgie even goed een trekhaak hebben, alleen kiezen de fabrikanten er voor verschillende redenen voor om geen max toegelaten sleep gewicht op te nemen op het homologatie attest. Mooi voorbeeld hiervan: vroeger in 2010 kon je een ford focus econetic bestellen, die mocht geen trekhaak hebben. Je kon de motorisch identieke 1.6 diesel bestellen zonder de econetic, waar wel een trekhaak op mocht. Het verschil zat hem door de mogelijkheid te ontnemen van die trekhaak mocht ford de econetic versie verkopen met een gemiddeld co2 uitstoot van een paar gram lager dan de niet econetic versie. Bmw heeft dat ook gedaan. En zo zullen er nog veel voorbeelden en redenen zijn. Ergens zal er bij citroen een afweging gemaakt zijn dat de vraag naar trekhaak op dit model niet hoog genoeg zijn om met trekhaak te laten homologeren. Niet vergeten dat Nederland geen gebruik maakt van een vergelijkbaar gelijkvormingsattest zoals Belgie of Duitsland wel doen. Maar technisch/wettelijk zal het perfect mogelijk zijn om die ook met trekhaak op de baan te krijgen in Belgie. Toyota met hun hybrides zijn ook trouwens een mooi voorbeeld, eerst mocht het niet, dan wel op bepaalde modellen, is gewoon een keuze van toyota geweest die probeert de markt in te schatten.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws