Gerucht: Importheffing Chinese EV's klimt naar 25% (en dat is slecht nieuws voor Westerse merken)

EV China importtaks

Naar alle waarschijnlijkheid zal de Europese Commissie morgen tijdens de G7-top in Italië aankondigen dat het de importtaksen van een in China geproduceerde auto zal optrekken van 10% naar 25%. Op die manier wil het de oneerlijke concurrentie een halt toe roepen. Al zijn het vooral Europese merken die daardoor in het stof bijten...

Gisteren heeft de Europese Unie in het grootste geheim (nu ja) beslist wat ze zouden aanvangen met de tsunami aan Chinese geïmporteerde auto's op onze markt. Want volgens een eigen onderzoek genieten die Chinese EV's van een oneerlijk concurrentievoordeel. Om weerstand te bieden komt er zo goed als zeker een verhoogde heffing.

Élke EV uit China

Volgens de Financial Times en The Guardian zal die importheffing een serieuze klap worden. Want van 10% gaat Europa (normaal gezien per 6 juli) naar 25%. Daarmee kan de EU vlot 2 miljard euro extra per jaar in het laadje schuiven. Al is de nieuwe Chinese EV-tax niet zonder gevaar. In tegenstelling tot wat de meesten denken geldt de taks niet enkel voor Chinese automerken. Élke EV die vanuit China naar Europa wordt geïmporteerd krijgt deze taks op z'n bips gebrand. Waarom dat een belangrijk verschil is?

EV China importtaks

Wel, we kennen natuurlijk de BYD's en MG's van Chinese komaf. Echter, ook Volvo (EX30), Dacia (Spring), Citroën (C5-X), Tesla (Model 3), BMW (iX3) en een hoop andere westerse merken bouwen auto's in China om hier in Europa aan de man te brengen. Ook die auto's zullen dus niet de huidige 10% maar wel de nieuwe 25% bovenop de prijs krijgen.

Enkele voorbeelden

Enkel voorbeelden met de natte vinger? Een BMW iX3 zal in de basis niet meer 72.450 euro kosten, maar wel 83.317 euro! De Dacia Spring met een spotgoedkope instapprijs van 16.990 euro? Die blijft nog maar nét enkele euro's onder de 20.000 euro. De Tesla Model 3 Long Range kost dan 57.465 euro (i.p.v. 49.970) en de Volvo EX30 stijgt van 40K naar 46K. En de... enfin je snapt het wel.

EV China importtaks

Het is trouwens maar de vraag hoe wakker de Chinese merken van deze taks zullen liggen. BYD trekt naar Hongarije voor lokale productie, Leapmotor naar Polen en ook in Italië en Spanje zullen Chinsese automerken hun onderdak vinden. In die zin speelt Europa hier een slim spelletje natuurlijk. Al bestaat de vrees dat ook China importtaksen zal inlassen op auto's die uit het buitenland komt. Een robbertje regeringsvechten dus... waar vooral de consument de dupe van is.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Mathieu 12:32
afbeelding van Mathieu

Deze prijzen zijn toch mindblowing? Dit is toch te zot voor woorden?
De jeugd maakt zich zorgen over het kunnen kopen van een huis, maar een auto in eigen bezit wordt toch ook niet meer mogelijk? Zelfs nu willen ze al geen job meer aanvaarden als er geen leasingwagen in het pakket zit.
De particulier naar elektrisch krijgen? Vergeet het... De havens staan nu al vol met wagens die niet verkocht geraken.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws