Deze plug-inhybride terreinwagen komt Jeep het leven zuur maken in België (2024)

Jaecoo J7 2024

Zet je bril even op, want je kijkt hier niet naar een nieuw model van Jeep. Wel integendeel: deze Jaecoo J7 is een auto waar Jeep zich wel eens zorgen over kan gaan maken. Het gaat namelijk om een best knap gelijnde plug-inhybride SUV, en ook nog eentje met naar eigen zeggen puike terreinprestaties.

Maak je klaar, want Chinees gigaconcern Chery heeft zijn zinnen op onze contreien gezet. Dat doet het met niet één, niet twee maar meteen drie automerken. Het eerste is Omoda, waar we zopas nog de E5 van aan z’n ietwat losse tand gevoeld hebben, en nadien volgen Exlantix en Jaecoo… En in het geval van dat laatste merk leren we nu waar ze ons Belgenland mee willen betreden.

Tot 88 kilometer elektrisch

Dit is namelijk de Jaecoo J7 en geef het maar toe: die ziet er eigenlijk allesbehalve verkeerd uit. Hier is er dus geen sprake van het te-kleine-wielen-, het te-grote-overhangen- of zelfs het te-scherpe-lijnensyndroom dat je wel eens bij Chinese constructeurs durft tegenkomen want de J7 pakt uit met een 4,5 meter lang, rechtlijnig SUV-design. Wat ons betreft doet dat design zelfs een beetje denken aan de modellen van Jeep; zet er maar eens een Compass, een Grand Cherokee of een nieuwe Wagoneer S naast en beeld je in dat de Jaecoo ook zo’n zeven sleuven op z’n neus heeft. Vanbinnen herkennen we dan weer wat flarden van concerngenoot Omoda E5, zoals het stuurwiel.

Jaecoo J7 2024

Onderhuids kijken we echter naar een compleet andere auto dan die Omoda, want deze Jaecoo komt er niet in zuiver elektrische vorm. In de plaats daarvan is de meest geëlektrificeerde J7 een plug-inhybride, die een 1.5-liter benzinemotor combineert met een elektromotor voor in totaal 347 pk en 530 Nm koppel. De elektromotor haalt zijn stroom trouwens uit een accu waarvan we de inhoud nog niet mogen kennen, maar je zou er tot 88 kilometer elektrisch rijbereik uit moeten halen. Heb je dat niet nodig, dan komt er ook nog een J7 met enkel een 1.6-liter benzinemotor die — aldus Jaecoo — “zich kan meten met de 2.0-turbomotoren van luxemerken”… Want precieze cijfers houden de Chinezen ook daar onder hun pet.

Lager geprijsd dan concurrenten

Waar we wel al flink wat details over te horen krijgen, is over de terreincapaciteiten van deze nieuwe SUV. Jaecoo omschrijft zijn J7 namelijk zonder schroom als een echte terreinwagen en geeft hem zeven slimme rijmodi mee om die bewering waar te maken. Die rijmodi zouden samenwerken met omgevingsdetectie om te anticiperen op de soort ondergrond die je J7 te verwerken krijgt, en nadien verdeelt een systeem van Bosch het koppel over de vier wielen afhankelijk van waar het ’t meeste nodig is. Bovendien heeft de Jaecoo een bodemvrijheid van 20 centimeter en een doorwaaddiepte van 60 centimeter terwijl de aanrijhoek tot 21 graden en de afrijhoek tot 29 graden kan zijn. Ons zegt dat allemaal stiekem ook niet bijster veel, maar de marketingmensen bij Jeep vast wel…

Jaecoo J7 2024

Nu goed, voorlopig kunnen die nog even op hun lauweren rusten want Jaecoo heeft nog geen prijs op deze J7 gekleefd. Dat doen ze omstreeks september van dit jaar want tegen dan moet de verkoop opstarten. In een interview vertelde Chery Benelux-baas ons echter al dat ze voor al hun merken, en dus ook voor Jaecoo, mikken op een iets lagere prijszetting dan hun grootste concurrenten. Hoewel het merk deze J7 dus omschrijft als een “high-end SUV”, is de kans groot dat die qua prijs in dezelfde categorie als pakweg Jeep gaat spelen en mogelijks een fractie goedkoper wordt.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws